۱۳۹۱/۴/۲۵

ترس از خداوند

ترجمه تعدادی از احادیث رسول خدا صلی الله علیه و سلم

صحابی بزرگوار رسول الله  حضرت انس رضی الله عنه روایت میکند که پیامبر صلی الله علیه وسلم برای ما خطبه ای خواند که مثل انرا هرگز نشنیده بودم و فرمود:
 اگر آنچه را که من میدانم بدانید حتما کم خندیده و بسیار می گریستید. بعد از آن اصحاب رسول الله صلی الله علیه وسلم روی های خود را پوشیده و گریستند.
از ابن مسعود رض روایت است که فرمود: رسول الله صلی الله علیه وسلم برای ما سخن گفت که او صادق و مصدوق است و فرمود: 
آفرینش هر یکی از شما در شکم مادر برای چهل روز بصورت نطفه جمع می شود و بعد از آن مثل همین مدت علقه(خون بسته) است و همین مدت هم مضغه( پاره گوشت ) است، سپس فرشته ای فرستاده شده و در وی روح می دمد و به چهار چیز دستور داده می شود، به نوشتن روزی اش،زمان مرگش، عملش و اینکه نیک بخت است یا بدبخت. پس سوگند به خدایی که معبود برحقی جز اونیست همانا افرادی از شما عمل اهل بهشت را انجام می دهد که میان او و بهشت جز فاصله یک گز نمی ماند ولی نوشته (لوح محفوظ) بر وی سبقت می جوید و وی عمل اهل دوزخ را انجام داده و به دوزخ داخل می گردد. و همانا یکی از شما عمل اهل دوزخ را انجام می دهد که میان او و دوزخ جز گزی نمی ماند ولی کتاب(لوح محفوظ) بر وی سبقت جسته و وی عمل اهل بهشت را انجام داده و به آن داخل می گردد.
عدی بن حاتم رض روایت میکند که : رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود:هیچکدام شما نیست مگر اینکه خداوند با او سخن می گوید در حالیکه میان او و خداوند ترجمانی وجود ندارد.پس به جانب راستش می نگرد جز انچه را که از اعمال پیش فرستاده نمی بیند و بطرف چپش می نگردجز انچه را که از اعمال پیش فرستاده نمی بیند جلواش را نگریسته جز دوزخ چیزی را مشاهده نمی کند پس خود را از دوزخ نجات دهید هرچند نیم دانه ی خرما باشد.
از انس رض روایت شده است که گفت: شما مرتکب اعمالی می شوید که در نظرتان باریکتر از مو است بااینکه در عهد پیامبر صلی الله علیه وسلم ما آنرا از جمله ی مهلکات(هلاک کننده ها) می شمردیم.
از ابوهریره رض از پیامبر صلی الله علیه وسلم روایت است که فرمود: همانا خداوند غیرت می کند و غیرت خدا انست که شخص آنچه را که خداوند بر وی حرام نموده انجام دهد.

فوايد عفت و پاکدامنی

از جمله پیامدهای گناه در این دنیا: وحشت قلب – محروم شدن از نور علم – محرومیت از رزق – از بین رفتن غیرت و حیاء – ذلت – تنگی سینه – از بین رفتن برکت و امنیت – محرومیت از عبادت ..

از پیامدهای گناه در آخرت : الله عزوجل می فرماید: ((وَلَا يَزْنُونَ وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ يَلْقَ أَثَاماً . يُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَيَخْلُدْ فِيهِ مُهَاناً)) سوره فرقان 68-69

و زنا نمي‌كنند . چرا كه هر كس اين را انجام دهد ، كيفر آن را مي‌بيند، عذاب او در قيامت مضاعف مي‌گردد ، و خوار و ذليل ، جاودانه در عذاب مي‌ماند

آثار عفت و دوری از گناه

 1. به دست آوردن ثمرات تقوا :

از ثمرات تقوا در این دنیا: رهایی از تنگنا – رسیدن رزق و روزی از جایی که انسان فکرش را هم نکرده – آسانی و سهولت در کارها – به دست آوردن نور بصیرت و محبت الله عزوجل – نصرت و یاری الله عزوجل – نجات از عذاب دنیا ..

از جمله ثمرات تقوا در آخرت: بخشیده شدن گناهان – عزت در میان خلایق در روز محشر – به دست آوردن بهشت – رسیدن به دوستان و محبوبان در جهان آخرت ..

2. پاکی فرد و مجتمع:

انسان عفیف زندگی زیبایی را برای خود می سازد ، ازدواجی با برکت و زندگی ای شیرین ، شیرینی ایمان را در دلش احساس کرده و احساس شادی و خوشبختی می کند.

3. نجات از امراض خطرناک و کشنده:

بسیاری از امراض خطرناک و کشنده از طریق رابطه های نامشروع و بی عفتی به انسان منتقل می شود که در واقع عذابی است از طرف الله برای شهوت رانان. مانند مرض ایدز که یکی از عوامل مهم مبتلا شدن به آن بی عفتی است. البته باید توجه داشت که داشتن بیماری ایدز به تنهایی دلیل بر ناپاکی و بی عفتی نیست.

4. تمرین برای مقابله با هوای نفس:

الله عزوجل می فرماید: وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى . فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَى )) سوره نازعات 40-41

و امّا آن كس كه از جاه و مقام پروردگار خود ترسيده باشد ، و نفس را از هوي و هوس بازداشته باشد ، قطعاً بهشت جايگاه ( او ) است .

بهشت با سختی ها و جهنم با شهوات پوشیده شده

انسان با رعایت عفت تمرین می کند که برده ی هوای نفس خود نشده و قدرت مقابله با وسوسه های نفسانی و شیطانی را در خود پرورش می دهد.

5. انسان به ایمان و اخلاصش به الله عزوجل اطمینان پیدا می کند:

هر شخصی با حفظ عفت و دوری از پلیدیها ،می تواند ایمان و اخلاص خود را محک زده و بفهمد تا چه اندازه در ایمان خود صادق است

الله عزوجل در باره یوسف علیه السلام می فرماید: ((كَذَلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاء إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ)) سوره یوسف 24

ما اين چنين كرديم ( و در حفظ وي در همه مراحل كوشيديم ) تا بلا و زنا را از او دور سازيم . چرا كه او از بندگان پاكيزه و گزيده ما بود .

6. عفت دلیلی بر صبر است:

بلکه عفت و پاکدامنی خود یکی از انواع صبر است ، صبر بر دوری از گناه. و الله عزوجل می فرماید:(إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُم بِغَيْرِ حِسَابٍ)) سوره زمر 10

قطعاً به شكيبايان اجر و پاداششان به تمام و كمال و بدون حساب داده مي‌شود.

7. حفاظت از آبروی انسان:

هرکس از آبروی دیگران حفاظت کند الله نیز آبروی او را حفظ خواهد کرد و هرکس آبروی برادرش را بریزد در واقع آبروی خود را ریخته است.

8. ازدواج موفق:

کسی که عفت را در زندگی پیشه کرده با ازدواج وارد دنیای جدیدی می شود که می تواند آنرا به زیبایی بسازد و الله عزوجل در میان مردان و زنان عفیف محبت و رحمت و انسی را برقرار می کند که سبب سعادت آنها می شود.

Newer Posts Older Posts