۱۳۹۱/۶/۳۱

چشم چرانی ازدیدگاه دین اسلام

Rabee Nz
( چـشـم چـرانــي از ديدگاه دين مبين اسلام )

از جمله چيزهاي كه دين مبين اسلام براي مسلمـين مـمـنوع قرار داده است يكي هم نظر كردن به عورتـهـا است ( براي هيچ مردي جائـز نيست كه به عورت مرد ديگري كه همانا ‹ از زير ناف تا زير زانو است › نظـر كند ، خـواه آن مرد از اقـارب شخص و يا هم اجـنـبي باشد و به همين قـسم براي زن هم جائز نيست كه به عورت زني ديگر نگاهي بي انــدازد و بــطور عموم بر مردان و زنان لازم است كه به نيت شهوت و بدون از ضرورت و عذر شرعي به عورت هاي يكديگر نگاه نكنند .

الله«جل جلاله» مومنين و مومنات را دستور ميدهد كه حجاب اسلامي را رعايت نموده و از نگاهاي حرام و چشم چرانيها خود داري نمايند .

قرآنكريم: سوره مباركه نور آيات ‹ 29- 30 › مي فرمايد : ترجمه: ( بگو ‹ اي محمد › بمردان مسلمانان كه بپوشند چشم خود را و نگاه دارند شرمگاه خود را اين پاكيزه ترست ايشان را هرآئينه خدا خـبردارست بآنچه مي كنند و بگو ‹ اي محمد › زنان مسلمانان را كه بپوشند چشم خود را و نگاه دارند شرمگاه خود را و آشــكار نكنند آرائــش خود را اِلا آنچه ظاهر است از آن مواضــع و بايد كه فـرو گــذارند دامــن هــاي خود را بر گريبان هاي خود و نه نمايند آرائـش خود را اِلا به شوهران خويش... ) .

شرح آيات مباركه : مراد از پوشيـدن چشـم قصـداً نظر كردن به جانـب نامـحرم است ( يعني اگر بالـفرض بدون قصد شهوت ناگهان چشمش به نامحرم اُفتاد بر او گناهي نيست تا مادامي كه تكرار نبيند به دليل ارشاد مبارك پيامبراسلام حضرت محمد«صل الله علیه وسلم» كه حضرت بريده«رضی الله عنه» روايت مي كند ( رسول الله«صل الله علیه وسلم» براي حضرت علي«رضی الله عنه» فرمودند ( به عقـب نظر خود ديگر نظر مـنـماي به تحقيق كه نظر اول بدون قصد بر تو گناه نيست ، بعد از آن ديدن بار ديگر برايت اجازه نيست ‹ نگاه دوم گناه است › . « رواه احمد » و همچنين در احاديث ديگري پيامبراسلام حضرت محمد«صل الله علیه وسلم» درمورد مُضله وآفت خطرناك نگاهاي شهوت انگيز و چشم چـراني هاي كه قصداٌ بسوي نامحـرمان صورت ميگيرد ارشادات و سفارشاتي به مومنين و مومنات بيان نموده اند كه ما در اينجا به چند حديث مبارك شان اشاره مي كينم و بس .

( حديث شريف ): حضرت ابي امامه«رضی الله عنه» مي فرمايند كه رسول الله«صل الله علیه وسلم» ارشاد فرمــودند ( هــيـچ مسلماني نيست كه نظـرش ناگهان اُفتاده باشد به محاسن و زيبايــي زن نامحرمي بدون قصد و بعد از آن چشم خود را بــپوشاند مــگر اين كه پروردگار متعال برايش لذت عبادت جديدي را عطا مي كند ) . « رواه احمد »

( حديث شريف ): پوشاندن چشم و محافـظت عورت از نامحرمان فايده مندتر و پاكيزه تر است برا ي شما چرا كه سبب دوري شما از زناي چشم و ديگر گناهان مي شود و خداونـد متعال باخبر است از هرعملي كه از شـما صـادر ميـشود بر او پوشيـده نيست نظر كردن چشم چراني مردم و استعمال باقي حواس آنها و اراده و قصد ايشان، خداوند«جل جلاله» مي داند چشم هاي خيــانـت كار و آنچه را كه در سينه هاي خود پنهان مي داريد . « رواه الترمذي »

( حديث شريف ): چشم هاي انسان زنا مي كنند و زنا كردن آنها نگاه كردن بسوي نامحرمان است ( قصداً و از روي شهوت ) . « رواه ابوداود »

در اخير از خداوند منان خواهانم كه تمام مومنين و مومنـات و خصوصاً مطالعه كنـنده گان اين مطالب را كه اگر خداي ناخواسته به اين آفت گرفتاراند ازاين بيماري و بلا مُهلك نجات دهد و آن عده بـرادران و خواهــران ديگري كه هنوز گـرفــتار اين آفت و مـرض مي باشند ايشان را نيز به لطف و كرم خويش هدايت نموده و در قلوب شان حلاوت طاعت و عبادت و لـذت معـــرفت حق را عنايت را فرمايد و ايشان را به راه صراط المستقيم هدايت نمايد . ( آمين يا رب العالمين

Newer Posts Older Posts