۱۳۹۱/۴/۳۱

مهمان عزیزخوش امدی

برادران وخواهران گرامی! السلام علیکم و رحمة الله و برکاته و بعد: از الله تعالی خواهانم که در نیکوترین حال باشید…
در سراسر تاریخ اسلامی رمضان جایگاه ویژه‌ای در قلوب مسلمانان داشته است، تا جایی که بدان به عنوان ماهی که با ماه‌های دیگر تفاوت دارد می‌نگریستند، و ما واقعا توانستیم این ماه را مناسبتی بزرگ برای روی آوری به الله تعالی بگردانیم. پس سپاس و منت مخصوص الله است که هدایت نموده، توفیق داد و یاری نمود…
جشن گرفتن به مناسبت فرا رسیدن رمضان باید بوسیلهٔ مقاومت در برابر تهی نمودن این ماه از مضامین شریف آن باشد، تا جاییکه می‌بینیم بیشتر رسانه‌ها رمضان را به عنوان مهمانی غیر قابل تحمل به تصویر می‌کشند و به همین دلیل به گمان آنها مردم به چیزی نیاز دارند که به آنها دلداری داده و آنها را از رمضان مشغول گرداند. از اینجاست که بازار تولید و نمایش فیلم بیشتر بر روی رمضان متمرکز می‌شود و رمضان به مناسبتی برای تبلیغات تبدیل شده است.
اگر تعداد زیادی از مسلمانان ساعت‌های طولانی در برابر تلویزیون به تماشای حلال و حرام نمی‌نشستند تا از قرائت قرآن و ذکر و نشستن طولانی در مساجد غافل و مشغول شوند، این وضعیت رسانه‌ای نمی‌توانست دوام بیاورد.
مشکل دیگری در برخورد با رمضان وجود دارد و آن نیز تبدیل نمودن شب به روز، و روز به شب است، به طوریکه مردم در روز از خوردن پرهیز نموده و بیشتر وقت آن را در خواب می‌گذرانند و شب را بیدار می‌مانند تا در آن بیشتر از شب‌های غیر رمضان از انواع خوراکی‌ها بهره مند گردند که این نوعی فریبکاری با رمضان است!
اهل غیرت و خیر در مورد این مفاهیم بسیار سخن می‌گویند، اما درخواست آنان پاسخگویی ندارد. تودهٔ مردم نیز تا پایان به راهی که می‌روند ادامه می‌دهند. این توده نیز توده‌ای بیدار و روشن نیست…
بنده به کم نمودن ساعت‌های تماشای تلویزیون به پایین ترین حد ممکن دعوت می‌نمایم، و چه بهتر که این در زمان روزه‌داری در ماه مبارک رمضان باشد تا اینکه روزهٔ فرد مسلمان با نگاه‌های ناپاک و حرام، آلوده نگردد.
همچنین به پای‌بندی به سنت پاک نبوی در بسیار تلاوت نمودن قرآن، به تأخیر انداختن سحری، اعتکاف نمودن در مساجد و فراخ دستی در انفاق دعوت می‌کنم تا بتوانیم با بیشترین تعداد ممکن فقرای مسلمین همدردی نماییم و تا اینکه خداوند عزوجل به روزی ما افزوده و برکات را بسوی ما سرازیر نماید.
همینطور مردم را به سمت جا انداختن عادتهای جدید در مصرف فرا می‌خوانم، بدین سان که باید بر این اصرار داشته باشیم که آن چه را از مواد غذایی در رمضان استفاده می‌کنیم بسیار کمتر از آن چیزی باشد که در هر ماه دیگری مصرف می‌شود، بر عکس آنچه که امروزه بسیاری از مردم انجام می‌دهند.
در مردم بسیاری از معانی خیر، نجابت و حرص بر نیکی وجود دارد؛ اما آگاهی آنها اندک است، از صبر کمی برخوردارند و درک آنان در مورد روش‌های بهره‌وری نیک از این ماه روزه کم می‌باشد…
می خواهم مقدم این میهمان گرانقدر را که با همهٔ میهمانان دیگر متفاوت است به شما تبریک بگویم و از الله خواهانم که روزه و نمازهایِ قیام من و شما را قبول نموده و ما را از بندگان برگزیده و خالص‌ترین دوستانش قرار دهد، همانا او شنوا و اجابت کننده است.

فضیلت رمضان

فضیلت ماه روزه و فضیلت اعمال خیر در آن ماه

1:-از ابو هریره روایت است که چون ماه رمضان فرا رسید. پیامبر (ص)فرمودند :"-( قد جا کم شهر مبارک افترض علیکم صیامه . تفتح فیه ابواب الجنه و تغلق فیه الجحیم و تغل فیه الشیاطین فیه لیله خیر من الف شهر. من حرم خیرها فقد حرم )":- همانا ماهی مبارک برایتان فرا رسید . که روزه آن بر شما فرض گردیده است . در های بهشت در آن ماه گشوده می گردد (ماه خیر و نیکی و احسان است ) ودر های دوزخ در آن ماه بسته می شود و شیاطین در آن ماه به زنجیر کشیده می شوند (چون مردم به کارهای نیک می پردازند و از بدگوئی و مردم آزاری می پرهیزند.کاری که موجب دوزخ باشد در بین مومنان صورت نمی گیرد و زمینه ای برای کار شیاطین فراهم نیست. در آن ماه شبی وجود دارد که عبادت در آن شب بهتر است از عبادت در یکهزار ماه . بغیر از آن شب . براستی کسی که از خیر و برکت عبادت . در آن شب محروم گردد . ائ براستی محروم است )". بروایت احمد و نسائی و بیهقی .
2:- از عرفجه نقل است که گفت: من پیش عتبه بن فرقد بودم که در باره رمضان سخن می گفت. در آنوقت یکی از یاران محمد {ص} برما وارد شد و عتبه چون او را دید هیبت او را فرا گرفت و سکوت اختیار کرد . آن مرد نیز از رمضان سخن گفت و گفت: از پیامبر {ص} شنیدم که در ماه رمضان می گفت :{ تغلق ابواب النار و تفتح ابواب الجنه و تصفد فیه الشیاطین :قال : و ینادی فیه ملک : یا باغی الخیر ابشر و یا باغی الشر اقصر حتی ینقضی رمضان }". در ماه رمضان در های دوزخ بسته می شود و در های بهشت گشوده می گردد شیاطین به زنجیر کشیده می شوند و تا پایان ماه رمضان فرشته ای فریاد می کند: ای طالبان خیر و نیکی بر شما مژده باد و ای طالبان شر و بدی بس کنید تا این ماه رمضان پایان می یابد )". بروایت احمد و یسائی. سند این حدیث "جید" است .
3:- از ابو هریره روایت است که پیامبر (ص)گفت : الصلوات الخمس و الجمعه الی الجمعه و رمضان الی رمضان . مکفرات لما بینهن اذا اجتنبت الکبائر )". نماز های پنجگانه فرض و نماز هفتگی جمعه و روزه سالیانه ماه رمضان همگی کفاره گناهان صغیره هستند مشروط بر آنکه از گناهان کبیره اجتناب گردد )". بروایت مسلم .
4:- از ابو سعد خدری روایت است که پیامبر (ص) گفت: من صام رمضان و عرف حدوده و تحفظ مما کان ینبغی ان یتحفظ منه کفر ما
قبله ):". { هر کس ماه رمضان را روزه بگیرد و حدود و مقررات و فرایض آن را باند و خویشتن را در چیزهایی که پرهیز از آن ها لازم است مصون دارد او کفاره گناهان(صغیره) پیش از رمضان را داده است}". بروایت احمد و بیهقی با سندی نیکو.
5:- از ابو هریره روایت است که پیامبر(ص)گفت:"من صام رمضان ایماناٌ و احتساباٌ غفر له ما تقدم من ذنبه{ هر کس برای رضای خدا و با امید پاداش او ماه رمضان را روزه بگیرد گناهان(صغیره) گذشته او آمرزیده می شود)". بروایت احمد و صاحبان سنن.

وسوسه شیطان

هر انسان مومنی دچار وسوسه می شود. و نباید به خاطر آن خود را ناراحت کرد .چنانکه حتی بهترین خلایق بعد از پیامبران یعنی صحابه بزرگوار پیامبر صلی الله علیه وسلم ،کسانیکه خداوند از آنها خوشنود و راضی است دچار وسوسه شده اند چنانکه در حدیث آمده:
در این موضوع از رسول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ سؤال شد. در صحیح مسلم به روایت ابوهریره رضی الله عنه آمده است:« جَاءَ نَاسٌ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَسَأَلُوهُ إِنَّا نَجِدُ فِی أَنْفُسِنَا مَا یَتَعَاظَمُ أَحَدُنَا أَنْ یَتَكَلَّمَ بِهِ، قَالَ: وَقَدْ وَجَدْتُمُوهُ؟ قَالُوا: نَعَمْ، قَالَ: ذَاكَ صَرِیحُ الْإِیمَانِ»
« گروهی از مردم، از یاران پیامبر صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ نزد ایشان آمدند و پرسیدند، ما در وجود خودمان (افکاری) را می یابیم که گفتن آن بر ما دشوار است. پیامبر صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فرمودند: آیا شما آن را یافته و احساس کرده اید؟ گفتند: بله، پیامبر صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فرمود: این صریح ایمان است.
بنابراین همانطور که در این حدیث آمده،صحابه نیز دچار وسوسه شده اند – پس اگر آنها دچار وسوسه شوند،ما چرا دچار نشویم!- ولی پیامبر صلی الله علیه وسلم نه تنها آنرا زشت ندانستند بلکه از آن بعنوان " ایمان" نام می برند.

یعنی شیطان به سوی ایمانداران می رود و سعی می کند که آنها را با وسوسه منحرف کند.ولی این باعث نگرانی نیست زیرا شیطان جز وسوسه انداختن در دل شخص کاری نمی تواند کند :
از ابن عباس رضی الله عنه روایت شده که گفت: شخصی نزد رسول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّم آمد و گفت: [یَا رَسُولَ اللَّهِ! إِنَّ أَحَدَنَا یَجِدُ فِی نَفْسِهِ- یُعَرِّضُ بِالشَّیْءِ- لَأَنْ یَكُونَ حُمَمَةً أَحَبُّ إِلَیْهِ مِنْ أَنْ یَتَكَلَّمَ بِهِ؛ فَقَالَ: اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ، الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی رَدَّ كَیْدَهُ إِلَى الْوَسْوَسَةِ]
«ای رسول الله! یکی از ما در وجود و روان خود، مطلب و موردی را احساس می کند که اگر وجودش سوخته و خاکستر شود، بهتر است از این که آن را بر زبان بیاورد، پیامبر صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّم فرمودند: الله اکبر، الله اکبر، الله اکبر، سپاس پروردگاری را سزد که مکر شیطان را در حد وسوسه رد نمود( و کاهش داد). »
ولی راه حل علاج چیست تا از این وسوسه ها رهایی یابیم:
1- از ادامه ی این افکار باز بیاید.چون تا زمانیکه آن وسوسه ها بر زبان جاری نشده است، ضرری به دینتان نمی رساند.زیرا تلفظ آن وسوسه ها کفر است و نباید بر زبان جاری کرد هر چند در قلب باشد چنانکه پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرمایند:

أَنَّ النَّبِیَّ صلی الله علیه وسلم قَالَ: «إِنَّ اللَّهَ تَجَاوَزَ لأُمَّتِی عَمَّا وَسْوَسَتْ أَوْ حَدَّثَتْ بِهِ أَنْفُسَهَا، مَا لَمْ تَعْمَلْ بِهِ أَوْ تَكَلَّمْ». (بخارى:6664)
یعنی: از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که نبی اکرم صلی الله علیه وسلم فرمود: «خداوند از وسوسه های امتم و آنچه که در دلهایشان می گذرد تا زمانی که آنها را عملی نکرده اند و یا به زبان نیاورده اند، صرف نظر نموده است».

2- موقع وسوسه بگوید: آمنت بالله . بنا به روایتی دیگر بگوید: آمنت بالله و رسله. زیرا در حدیث آمده که:
از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فرمودند:[ لَا یَزَالُ النَّاسُ یَتَسَاءَلُونَ حَتَّى یُقَالَ: هَذَا خَلَقَ اللَّهُ الْخَلْقَ، فَمَنْ خَلَقَ اللَّهَ؟ فَمَنْ وَجَدَ مِنْ ذَلِكَ شَیْئًا فَلْیَقُلْ: آمَنْتُ بِاللَّهِ[ مسلم(134)
«همواره از مردم سؤال می کنند تا جایی که گفته می شود: الله تعالی مخلوقات را آفریده است، پس چه کسی الله را آفریده است؟ هر کس از شما چنین موردی را یافت، در جا بگوید: (آمنت بالله) به الله ایمان آوردم.»
یا :
ابوهریره رضی الله عنه آمده است که پیامبر صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فرمود: [إِنَّ الشَّیْطَانَ یَأْتِی أَحَدَكُمْ فَیَقُولُ: مَنْ خَلَقَ الْأَرْضَ ؟ فَیَقُولُ: اللَّهُ، فَیَقُولُ: مَنْ خَلَقَ اللَّهَ؟ فَإِذَا أَحَسَّ أَحَدُكُمْ بِشَیْءٍ مِنْ هَذَا فَلْیَقُلْ: آمَنْتُ بِاللَّهِ وَبِرُسُلِه[ مسلم (1341) و احمد (2/331) ، (5/214)
« شیطان نزد یکی از شما می آید و می گوید: چه کسی زمین را آفریده است؟ می گوید: الله. سپس می گوید: چه کسی الله را آفریده است؟ چون یکی از شما متوجه چنین موردی شد، فوراً بگوید: آمنتُ بالله و برُسُله: به الله و پیامبرانش ایمان آوردم.»3- به الله پناه ببرد و بگوید: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم ،چنانکه در حدیث آمده:
از ابوهریره رضی الله عنه آمده است که رسول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فرمود: [یَأْتِی الشَّیْطَانُ أَحَدَكُمْ فَیَقُولُ: مَنْ خَلَقَ كَذَا، مَنْ خَلَقَ كَذَا، حَتَّى یَقُولَ: مَنْ خَلَقَ رَبَّكَ؟ فَإِذَا بَلَغَهُ فَلْیَسْتَعِذْ بِاللَّهِ وَلْیَنْتَه[ بخاری(3274) مسلم (134) و (214)
«بدون تردید، شیطان نزد یکی از شما می آید و می گوید: چه کسی این را آفریده است؟ چه کسی آن را آفریده است؟ تا جایی که می گوید: چه کسی پروردگارت را آفریده است؟ چون کار بدین جا رسید، به الله تعالی پناه ببرد و از این افکار باز بیاید. »
شیخ ابن جبرین در- الکنز الثمین- (1/199-201) می گوید :" بنابراین هرگاه در مورد ذات الله یا در قدیم بودن جهان یا در عدم نهایت جهان یا در برانگیخته شدن از قبور و محال بودن آن یا در مورد ثواب و عقاب و مواردی از این قبیل، دچار وسوسه و خیالات شیطانی شدید، بصورت اجمالی (ایمان مجمل) الفاظ ایمان را تکرار کن.
بنابر آنچه که در روایات آمده بگو: آمنت بالله، و بما جاء عن الله، و علی مراد الله... آمنت برسول الله و بما جاء عن رسول الله، و علی مراد رسول الله، و ما علمت منه أقول به، و بما جهلتُ أتوقف فیه و أکِلُ علمه إلی الله.
باید دانست چنانچه این وسوسه ها ادامه یابد، منجر به شک و تردید و سرگردانی می شود که در واقع مقصد اصلی شیطان همین است.
بدون تردید اگر فردی از این وسوسه ها و تخیلات کوتاه نیاید و آن را ادامه دهد، گرفتار شک و تردید می شود در نهایت از انجام عبادات صرف نظر می کند؛ اما اگر از ابتدا ذهن خود را به آن مشغول نکرد و باز آمد" ان شاء الله" از شر آن رهایی می یابد. باید توجه نمود که این وسوسه از طرف شیطان است تا مسلمان را گرفتار شک و تردید نماید. بنابراین به کثرت باید از شر شیطان به الله پناه برد و ابلیس را از خود دور نمود."

Newer Posts Older Posts