۱۳۹۱/۵/۱۹

ازخانه گریزی شوهران

شوهرم در خانه نمی نشیند.


شوهرم در خانه با من نمی نشیند، .. شکوه ای که بارها تکرار شده است،..... همیشه یا سر کار است یا با دوستانش ... کمکم کنید!، از او می خواهم یکی از کارهای خانه را برایم انجام بدهد، که امتناع می کند و بالاخره بعد از اصرار دائمی من به حرفم گوش می دهد ، ...من تمام خواسته های شوهرم رو انجام می دم ولی اون اصلاً خونه نمیشینه .... این صحبت بسیاری از همسران گرامی است ؛ اما باید در اینجا چند نکته ای را یادآوری کنیم تا(انشاءالله الرحمان) از لابلای آنها این مشکل را حل نماییم:
نکته اول: .. یک قاعده ی فوق العاده مهمّ که بسیاری از همسران و شوهران آن را فراموش می کنند ؛ این قاعده فرموده ی الله تعالی است:
« وليس الذكر كالأنثى »(و مرد مانند زن نیست) ...
خواهر عزیزم ، مرد در نحوه فکر کردن کاملاً با تو تفاوت دارد .. زیرا خداوند(سبحانه و تعالی) تو را عاطفی تر خلق فرموده است ، امّا شوهرت چنین نیست .. روزی را که از خانه پدری به خانه شوهرت آمدی به یاد می آوری؟ ... وقتی اوّلین بار خانواده ات را دیدی چه احساسی داشتی؟ ... مثل اینکه سالها در این خانه زندگی نکرده بودی ... تمام فکر و ذکر و توجه و دنیایت شده بود لانه زیبایی که قراربود، به آنجا منتقل شوی.. خواهر عزیزم ! این مهر و محبت تو بود که تو را به آشیانه جدیدت برد..و این چیزی جز حکمت خداوند در بین ما(انسانها) نیست. البتّه منظورم این نیست که خداوند به شوهرت عاطفه و محبّت ارزانی نفرموده، بلکه خداوند در خلقت انسان توازن عجیبی را قرار داده است و حتی همه مردان وزنان را هم مانند یکدیگر خلق نکرده.... خانه برای مرد مسکنی است که به آن پناه می آورد و در آن آرامش می یابد،... امّا از طرف دیگر، بسیاری هم در بیرون خانه منتظر او هستند ... کارهایی در زندگی دارد،که او را مشغول می کند ... مرد طبیعتاً اجتماعی است و از اختلاط و استفاده از دیگران لذّت می برد... بنا بر این وقتی که می خواهیم در باره بیرون ماندن مردان سخن بگوییم ، باید بدون شکّ این قاعده را به خوبی درک کنیم و با این کار قدم بزرگی در راه حل مشکل برداشته ایم.
نکته دوم: دلایل بسیاری برای خروج مرد از خانه اش وجود دارد، پس بیایید ابتدا قبل از درمان ، بیماری را تشخیص دهیم:
· زیاد بودن مشکلات بین زن وشوهر: - و در نتیجه ، شوهر جایی می رود که حد اقل راحتی وآرامشی حاصل کند ، بنابر این گاهی این خارج شدن برای رهایی از این مشکلات صورت می گیرد و برای حل چنین مشکلی ، راهی وجود ندارد، جز اینکه ابتدا از بسیاری خطاها چشم پوشی وگذشت کنیم سپس ریشه ی اینگونه مشکلات را پیدا کنیم ، و بعد ، با تلاش میتوانیم آن را به کلّی حل کرده یا تا حدود زیادی برآن فایق آییم.
· روابط اجتماعی شوهر در خارج خانه: دوستان زیادی دارد یا اینکه اگر هم ضرورتاً زیاد نباشند ، شاید جمعی باشند که بسیار به هم وابسته اند ودر بیرون خانه ی تو خوش هستند و تا پاسی از شب بیدار می مانند و گل می گویند و گل می شنوند ! بسیاری از شوهر ها چنین حالتی دارند . البته لازم نیست که حتماً مشکلی بین زن وشوهر باشد که باعث شود مردان به بیرون خانه بروند....
نبود آرامشی که شوهر در خانه دنبال آن است... :- خانه برایش وسیله آزار و اذیت است و تا به حال نتوانسته این وضعیت را تغییر دهد بنابر این عقب نشینی را برگزیده و خانه را ترک کرده و از فضای آن می گریزد.... در اینجا به یاد شکوه ی زنی افتادم که در باره شوهرش به من می گفت : وقتی از کار برمی گردد ، بلافاصله می خوابد، و تا اذان مغرب بیدار نمی شود؛ بعد شامش را می خورد و سراغ دوستانش می رود وتا اذان صبح دیگر او را نمی بینم!! ... دراینجا خود به خود ، این سؤال مطرح می شود که: - آیا اگر واقعاً در خانه آرامشی برای (این شوهر) بود، این همه از آن دوری می کرد؟...
باقی ماندن تأثیرات دوران مجرّدی در شوهر و ارتباط او با دوستانش: که باعث می شود ساعتهای مدیدی را با دوستان (دوران قبل از ازدواجش) بگذراند و تغییری با گذشته نکرده باشد.
نکته ی سوّم: - بگذار احساس خوشبختی کند، : اینجا به توخواهر عزیزم می گویم ، اگر شوهرت از بیرون رفتن احساس خوشبختی می کند ، .. چرا جلوی احساس خوشبختیش را می گیری؟! بگذار تا هر وقت از این کارش لذت می برد، بیرون برود ... امّا تنها راه و کار مشکل توبرای نگه داشتن شوهرت در خانه(کنار خودت) این است که خوشی وسرور وخوشبختی را در خانه برایش فراهم کنی که با آنچه در بیرون می یابد رقابت کند... پس هرگز مجبورش نکن در خانه بماند ؛ زیرا این کار او را از تو دورتر و دورتر و فراری خواهد کرد....
نکته چهارم: تنها در آرامش و سکون ، سعی کن با روشهای زیراو را جذب خانه نمایی :

- برایش جای مخصوص مناسبی برای نشستن فراهم کن .. و خانه را همیشه مانند دسته ی گل، مرتّب و تمیز نگه دار

- از عطر وخوشبویی در خانه استفاده کن..

- شوهرت مهمان توست پس با هر چه در توان داری ، احترام و اکرامش را به جای آور تا مدت بیشتری نزد تو بماند

- با سخن گفتن از مشکلات و اتفاقات بد از شوهرت استقبال نکن ، به خصوص اگر برایش ناراحت کننده باشد.

- محبّت و احترامت را با سخن گفتن با (مرد خانه ات) به او نشان بده، .. چون این کار توبرای او لذّتبخش است، هرچند خودش آن را بروز ندهد.

- (قبل از آمدن شوهرت) حرفهایی را که دوست دارد، آماده کن ....و درباره چیزهای مورد علاقه ی او صحبت کن.

- با روشی ساده به ظاهرت در برابر شوهر، بسیار اهمیت بده، زیرا ظاهر شدن پیش او با لباسهای کهنه پاره وناجور، این را می رساند که تو به او اهمّیتی نمی دهی ..

- و مهم تر و قبل از همه این کارها ، تمنّای ثواب را از انجام این اعمال داشته باش و به یاد داشته باش که ان شا ء الله در پیشگاه خداوند مأجور خواهی بود و برای شوهرت زیاد دعا کن و به خصوص درپی اوقات اجابت دعا باش.
-

چشم چراني و راههای علاج آن

کیوان الهی
عوامل موثر و مفيد و جهت دهنده در زندگي انسانها بسيار زيادند، اما عادت، از جمله يكي ازتاثير گزارترين عواملي است كه انسان را به مسير خود رهنمون كرده و به انجام كاري كه بدان خو كرده است وا مي دارد. صفات و عاداتگرچه اكتسابي بوده و بر اثر تمرين و ممارست در ضمير انسان ريشه دوانيده و رنگ عادت به خود مي گيرد ولي مانند صفات ذاتي وتمايلات طبيعي از نيرو و اقتدار بهره مندند.
در اين نوشتار ان شاءالله به بررسي اثرات سوء عادت زشت چشم چراني و خواستگاههايشو زيانهاي بنيان برافكنش مي پردازيم.

خواستگاه عادات خوب و بد يا هنجارها و نا هنجارها
رسول اكرم صلي الله عليه وسلم مي فرمايند: « كل مولود يولد علي فطرة الاسلام فابواه يهودانه او ينصرانه او يمجسانه »؛ هر مولود بر فطرت پاك اسلام به دنيا مي آيد، اما بعد از ملادت، والدين او، او را يهودي يا مسيحي يا زرتشتي بار مي آورند.
در اين حديث اشاره به اين شده است كه تغيير دهنده نهاد توحيدي و ضمير يكتاپرستي نوباوگان، محيط پيرامون آنهاست؛ چون خوبي و بدي عادات انسانها، تابع تربيتهاي اوليه و محيط پرورش آنان است. اگر برنامه هاي تربيتي در جامعه و محيط زندگي بر اساس پاكي و فضايل استوار باشد انسان گام به گام و به تدريج به خلق و خوي پسنديده عادت مي كند و در مسير خوش بختي و سعادتگام بر مي دارد، اما اگر از همان بدو تولد نهتربيت درست باشد و نه محيط پيرامون او سالم باشد به خلق و خوي انحرافي عادت كردهو ميه تيره روزي و شقاوت او خواهد بود.
دين اسلام برنامه صحيح تربيتي خود را بر اساس احياي نمايلات كريمانه انساني، و تعديل غرايز و خواهشهاي نفساني پايه ريزي كرده، و از اره مراقبت در انجام فرايض ديني و تمرين
وظايف و واجبات عبادي و اخلاقي، پيرامون خود را در كسب عادت پسنديده تقوا و كنترل نفس براي رسيدن به ملكات فاضله اخلاق نيكو تشويق فرموده است و از دنباله روي شيطان بشدت بر حذر داشته است؛ «يا ايا الذين آمنوا لا تتبعوا خطوات الشيطان و من يتبع خطوات الشيطان فانه يامر بالفحشاء و المنكر»
اي كساني كه ايمان آورده ايد پيرويمكنيد گامهاي شيطان را، و هركه پيروي كند گامهاي شيطان را بداند كه شيطان دستور به فحشا و منكر مي دهد.
چشم چراني يكي از دامها و سلاحهاي خطرناك شيطان برای گمراه كردن انسانها و دور كردن آنان از راه خداوند متعال مي باشد، زيرا اسلحه آتشين با شليك باروت و گلوله سربي فقط به حيات دنيوي انسان خاتمه مي دهند؛ اما سلاح چشم چراني گلوله هاي بي صدا به سوي انسان پرتاب مي كند و مايه زيان دنيا و آخرت است.

فضایل نماز



  نماز دارای فضایل بی‌شماری است که کفاره گناهان می‌شوند. و عبارتند از:
الف: فضیلت آمین/ ب: فضیلت برخواستن از رکوع/ ج: فضیلت سجده/ د: نماز تهجد/ هـ: نماز توبه
و: نماز در بیت المقدس/ ز: فضیلت درود و سلام بر پیامبر صلي الله عليه وسلم
الف: فضیلت آمین
آمین یکی از اسباب مهم نابودی گناهان و باعث جلب رحمت خداوند است.
این مطلب را حدیث حضرت ابوهریره رض صراحتاً بیان می‌دارد که حضرت پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: چون امام آمین می‌گوید شما نیز آمین بگویید، زیرا کسی که آمینش موافق و همآهنگ با آمین ملائکه شد گناهان پیشین او آمرزیده می‌شوند .
و از حضرت ابوهریره رض نیز روایت شده است که حضرت پیامبر صلي الله عليه وسلم فرمودند: چون امام «غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ» را می‌گوید، شما آمین بگویید.
پس اگر آمین شخصی با قول فرشتگان موافق گشت گناهان پیشین او بخشیده می‌شوند .
ب: فضیلت برخواستن از رکوع
از حضرت ابوهریره رض روایت است که حضرت پیامبر ص فرمودند: چون امام «سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ» گفت، شما «اللَّهُمَّ رَبَّنَا لَكَ الْحَمْدُ» بگویید، پس هرکسی سخنش موافق با کلام ملائکه شد گناهان گذشته‌اش بخشیده می‌شوند .
ج: فضیلت سجده
سجده از مهم‌ترین و بزرگترین ارکان نماز است و این مطلب را آنچه در حدیث حضرت ربیعه بن کعب وارد است، بیان می‌دارد، آنگاه که پیامبر صلي الله عليه وسلم به ایشان گفت: هرچه می‌خواهی از من بخواه؛ می‌گوید: من گفتم: خواسته من همراهی شما در بهشت است.
حضرت پیامبر صلي الله عليه وسلم فرمودند: بغیر از این خواسته دیگری؟
گفتم: خواسته من فقط همان است.
حضرت فرمودند: پس مرا با بجاآوردن سجده زیاد یاری کن .
پس معلوم می‌شود که سجده زیاد باعث همراهی پیامبران خداوند در مراتب عالیه‌شان است.
و نیز فرموده، حضرت پیامبر صلي الله عليه وسلم که به غلامش ثوبان فرمودند: بسیار سجده‌کردن را بر خود لازم بدان، برای آن که خداوند با هر سجده یک درجه مقامت را بالا می‌برد و یک خطا و لغزش را از بین می‌برد این فضیلت را ثابت می‌کند.
و از حضرت عباده بن صامت رض روایت شده که از حضرت پیامبر صلي الله عليه وسلم شنیدم که می‌فرمود: هرکسی برای خداوند یک سجده کند، خداوند در عوض او یک نیکی می‌دهد و یک گناه او را معاف می‌کند و بر مقامش در بهشت یک درجه می‌افزاید پس شما بسیار سجده کنید .

د: نماز تهجد
نماز تهجد روش و عمل صالحان و رستگاران است.
و از حضرت بلال و ابو امامه رض روایت است که حضرت پیامبر ص فرمودند: نماز تهجد را بر خود لازم بگیرید چون روش صالحان پیش از شما، وسیله تقرب به خداوند، باز دارنده از گناه، نابودکننده خطاها و برطرف کننده ناراحتی‌ها و بیماری‌هاست .
و این بخشش از سخنان حضرت پیامبر صلي الله عليه وسلم که فرمودند: تکفیر للسیئات، خود گواه است که نماز تهجد از عوامل نابودکننده گناهان است.
هـ: نماز توبه
حضرت علی رض می‌گوید: من از حضرت ابوبکر صدیق رض شنیدم که می‌گفت: من از حضرت رسول کریم صلي الله عليه وسلم شنیدم که می‌فرمودند: کسی که مرتکب گناه شد پس از آن خوب طهارت کند و دو رکعت نماز بخواند و از خداوند طلب آمرزش کند، بخشیده می‌شود .
و آنگاه حضرت پیامبر صلي الله عليه وسلم این آیة مبارکه وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُواْ اللّهَ [آل عمران: 135] را تلاوت کردند.
«
و آنان چون مرتکب کاری زشت شوند یا بر خود ستم کنند خداوند را یاد کنند».
در حدیث مذکور جمله «إلا غفر له» گواه است که نماز توبه از اسباب نابودی گناهان است.
و: نماز در بیت المقدس
حضرت عبدالله بن عمرو بن عاص رض می‌گوید: من از حضرت پیامبر صلي الله عليه وسلم شنیدم که فرمودند: حضرت سلیمان بن داود از خداوند خواست که او را قضاوت‌کردن مطابق با حکم خویش عنایت کند؛ به او عطا شد و از خداوند حکومتی خواست که برای دیگران بعد از او نباشد به ایشان داده شد، و آنگاه که از ساختن مسجد اقصی فارغ شد از خداوند خواست که هرکس فقط جهت نمازخواندن آنجا می‌آید او را از گناهان پاک سازد و او را همچون نوزادی که تازه به دنیا آمده، بگرداند.
و در روایتی از مسند احمد آمده است که حضرت پیامبر صلي الله عليه وسلم فرمودند: ما امیدواریم که خداوند این خواسته ایشان را نیز برآورده کرده باشد .
ز: فضیلت درود و سلام بر پیامبر صلي الله عليه وسلم
خداوند متعال ما را به این امر دستور داده است و حضرت پیامبر صلي الله عليه وسلم نیز در احادیث تشویق نموده‌اند.
پس این عمل صلوات و سلام فرستادن نشانه ایمان داری و پیروی‌کردن است.
حضرت انس رض روایت کرده است که رسول اکرم صلي الله عليه وسلم فرمودند: آن که بر من یک بار درود بخواند خداوند بر او ده بار درود (رحمت) می‌فرستد و ده گناه از او بخشوده، و در بهشت ده درجه بر مقامش افزوده می‌شود .
برگرفته از كتاب: با گناهان چگونه مبارزه كنيم
تاليف: حامد بن محمد المصلح

موارد حرامی که معمولاً در بین زنان شایع است


Rabee Nz

1-
محرمات مجالس «آنچه در مجالس حرام است» مانند: غیبت، دوروئی، حسادت، دروغ، افترا و بهتان (تهمت زدن به دیگران).

2-
خودپسندی: پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: «لا یدخل الجنة مَنْ کانَ في قلبه مثقال ذرة من کبرٍ». (مسلم). کسی که ذره‌ای کبر و خودپسندی در دلش باشد، وارد بهشت نمی‌شود.

3-
مراجعه به فالگیر و شعبده‌باز: عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضی الله عنه عَنِ النَّبِيِّ صلی الله علیه وسلم قَالَ: «اجْتَنِبُوا السَّبْعَ الْمُوبِقَاتِ». قَالُوا: يَا رَسُولَ اللَّهِ، وَمَا هُنَّ؟ قَالَ: «الشِّرْكُ بِاللَّهِ، وَالسِّحْرُ، وَقَتْلُ النَّفْسِ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ، وَأَكْلُ الرِّبَا، وَأَكْلُ مَالِ الْيَتِيمِ، وَالتَّوَلِّي يَوْمَ الزَّحْفِ، وَقَذْفُ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ الْغَافِلاتِ». (بخارى:2767).

از ابوهريره رضی الله عنه روايت است كه نبي اكرم صلی الله علیه وسلم فرمود: «از هفت گناه نابود كننده اجتناب كنيد». گفتند: اي رسول خدا! آنها كدامند؟ فرمود: «شرك به خدا، سحر، كشتن انسان بي گناه، خوردن ربا، خوردن مال يتيم، فرار از جهاد و تهمت زنا به زنان پاكدامن و بي خبر از فساد».

از جمله آنها شرک به خدا و جادو «شعبده‌بازی» «من أتى حائضاً، أو امرأة في دبرها، أو کاهناً فصدقه بما یقول، فقد کفر بما أنزل علی محمد». (أبوداود وترمذي وأحمد).
4-
دعا بر علیه خود یا فرزندان خود: «لا تدعوا علی أنفسکم ولا تدعوا علی أولادکم ولا تدعوا علی أموالکم، لا توافقوا من الله ساعة یسأل فیها عطاء فیستجیبَ لکم». (مسلم).

بر علیه خود و فرزندان و اموال خود دعا نکنید که مبادا دعایتان در ساعتی باشد که خداوند در آن ساعت هر دعائی را قبول می‌نماید.

5-
بد یُمنی و تفال به بدی: پیامبر صلی الله علیه وسلم: عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضی الله عنه قَالَ: قَالَ النَّبِيُّ صلی الله علیه وسلم: «لا طِيَرَةَ، وَخَيْرُهَا الْفَأْلُ». قَالَ: وَمَا الْفَأْلُ يَا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ: «الْكَلِمَةُ الصَّالِحَةُ يَسْمَعُهَا أَحَدُكُمْ». (بخارى:5755).

از ابوهريره رضی الله عنه روايت است كه نبي اكرم صلی الله علیه وسلم فرمود: «شگون گرفتن هيچگونه اصالتي ندارد و بهترين آن، فال است». پرسيدم: اي رسول خدا! فال چيست؟ فرمود: «سخن خوبي است كه يكي از شما مي‌شنود و آنرا به فال نيك مي‌گيرد».

6-
خرید مجلات مبتذل: همچنین گوش دادن به آوازها و نگاه کردن به کانالهای مبتذل ماهواره‌ای، چرا که حقیقتاً این کارها اسباب و وسایل انحراف و دلمُردگی و اندوه‌آور می‌باشند.

7-
دراز کردن ناخنها: «قال أنس رضی الله عنه وَقَتَ لنا النبي صلی الله علیه وسلم في قص الشارب وتقلیم الأظافر وحَلْقُ العَانة في کلِّ أربعیَن یَوماً مَرة». (مسلم وأحمد). انس رضی الله عنه می‌گوید که پیامبر صلی الله علیه وسلم به ما اصحاب سفارش می‌کرد که هر چهل روز یکبار سبیل و ناخن را کوتاه و موی شرمگاه را بتراشیم.

8-
حضور در جشنها: جشنهایی که در آن خلاف شرع و موارد ناپسند «مانند عکسها» و فیلمبرداری و رقص، خواننده‌ها وجود داشته باشد. برابر فتوای شیخ محمد بن عثیمن : حضور در آن حرام است.

از موارد و کارهای زیر بپرهیزید و جداً بر حذر باشید

1-
دوستان ناباب و بد: که شما را بسوی بدیها و گرفتاریها و خلافکاری و کارهای زشت و آتش دوزخ می‌‌کشانند. قال صلی الله علیه وسلم «المرءُ علی دین خلیله». مرد بر کیش دوست صمیمی خود است.

تا توانی می‌گریز از یار بد

یار بد بدتر بود از مار بد

مار بد تنها تو را بر جان زند
یار بد هم جان و هم ایمان زند

2-
خلافکاری و مَتَلَک گوئی: از محرمات بسیار زشت و ناپسند و بمانند سرطان غافلگیر کننده است. جوانان آن را ساده می‌پندارند در حالیکه آنها را به نابودی و مرگ می‌کشاند. خداوند می‌فرماید: « فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ». (الأحزاب: ٣٢).

«
پس به گونهاى هوسانگيز سخن نگوييد».

3-
بازارها: منشأ و مرکز گناهان و بدیهاست. از رفتن به بازار مگر برای حاجتی، خوداری کنید. مواظب باشید و احتیاط کنید.

4-
پدیدار نمودن و اظهار چشمها: با پوشیدن نقاب یا مقنعه و روبند به صورت و بیرون بودن چشمها، شیخ محمد بن عثیمین رحمه الله فتوا داده که روا نیست و می‌گوید در زمان کنونی فتوا به جائز بودن آن نمی‌دهیم. بنظر ما منع آن بهتر است. چون وسیله‌ای است برای اجازه دادن به چیزی که جائز نیست.

5-
تقلید از زنان کافر: با تقلید مدلها و لباسها و عادتهایی که شما را به برهنه شدن و رها کردن حجاب اسلامی دعوت می‌کنند مانند کوتاه نمودن مومدلهای آرایش مو گِرْد نمودن، و ژولیده نمودن «فرفری و درهم برهم کردن سر» باریک نمودن و حرص زیباپرستی.

6-
پدیده عاشق شدن بین جوانان: بطوریکه یکی به شدیدترین شیوة محبت، عاشق و شیفته دیگری می‌شود و شب و روز به وی می‌اندیشد و ساعتهای طولانی تلفنی با او صحبت می‌کند و گاهی اوقات از کارهای وی تقلید می‌نماید، این نوع عشق حرام است و توبه نمودن و دوری از اسباب آن و اجتناب از آن واجب است.

7-
کشف عورت: نزد زنان کافر یا غیر آنها شدیداً حرام است.

8-
اوقات فراغت و بیکاری: اوقات فراغت خود را با برنامه‌های دینی و مفید برای دنیا و آخرت سپری نمائید.

یعنی اوقات فراغت خود را با برنامه‌هایی سپری نمائید که هم برای دنیا و هم برای آخرت مفید باشد.

Newer Posts Older Posts