۱۳۹۱/۵/۱۷

فوایدخرما


چرا خرما می خوریم؟

اگر چه که متخصصین خوردن شیرینی را در هنگام افطار توصیه نمی کنند، اما افراد بسیاری بخصوص در ماه مبارک رمضان تمایل به مصرف شیرینی به خصوص زولبیا و بامیه و همچنین خرما دارند. برخلاف زولبیا و بامیه مصرف خرما بخصوص در این ماه توصیه می شود.
خرما میوه‌ای مقوی است که مواد معدنی بسیاری همچون آهن، پتاسیم، روی، منگنز دارد. و ویتامین هایی همچون A ، B و E دارد.
خرما دارای قند زیادی است و حدود ۷۰ درصد آن را کربوهیدرات تشکیل می‌دهد. خرما از جمله میوه‌های شیرینی است که مصرف محدود آن برای بیماران دیابتی نیز مجاز شناخته شده است.
از جمله خواص خرما، خنثی کردن اسید اضافی معده است. با توجه به اینکه زیادی اسید معده باعث ترش کردن و دل ‌درد می‌شود، هنگام بروز چنین علائمی، ۲ تا ۳ عدد خرمای تازه را له کرده و در مقداری آب جوش بیندازید، سپس هم زده و بنوشید.
با خوردن یک عدد خرما به همراه شیر، پیش از خواب، خواب راحتی خواهید داشت.
خرما ضد میکروب است، همچنین سبب هضم غذا می‌شود.
کلسیم موجود در خرما عامل اصلی استحکام استخوانهاست؛ در ضمن فسفر آن نیز مانع ضعف اعصاب و خستگی می‌شود.
با توجه به اینکه خرما دارای منیزیم نیز هست و سالمندان نیز برای جبران کاهش کار سلولهای مغزیشان باید غذاهای منیزیم‌دار بخورند، مصرف خرما، منیزیم مورد نیاز آنها را نیز تأمین می‌کند.
خرما مانع تجمع چربی شده و به دلیل دارا بودن عناصر مفید، دفاع بدن را نیز در برابر امراض بالا می‌برد. علاوه بر این، خرما برای بیماران دارای چربی خون و ناراحتی‌های تنفسی مفید است.
مصرف خرما کار غده تیروئید را نیز تنظیم می‌کند.
البته لازم به ذکر است که زیاده‌ روی در مصرف خرما برای کبد خوب نبوده و در ضمن فشار خون را بالا برده و سبب پوسیدگی دندانها و همچنین چاقی نیز می‌شود.

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ

مواردحرام شایع دربین زنان

موارد حرامی که معمولاً در بین زنان شایع است

1- محرمات مجالس «آنچه در مجالس حرام است» مانند: غیبت، دوروئی، حسادت، دروغ، افترا و بهتان (تهمت زدن به دیگران).

2- خودپسندی: پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: «لا یدخل الجنة مَنْ کانَ في قلبه مثقال ذرة من کبرٍ». (مسلم). کسی که ذره‌ای کبر و خودپسندی در دلش باشد، وارد بهشت نمی‌شود.

3- مراجعه به فالگیر و شعبده‌باز: عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضی الله عنه عَنِ النَّبِيِّ صلی الله علیه وسلم قَالَ: «اجْتَنِبُوا السَّبْعَ الْمُوبِقَاتِ». قَالُوا: يَا رَسُولَ اللَّهِ، وَمَا هُنَّ؟ قَالَ: «الشِّرْكُ بِاللَّهِ، وَالسِّحْرُ، وَقَتْلُ النَّفْسِ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ، وَأَكْلُ الرِّبَا، وَأَكْلُ مَالِ الْيَتِيمِ، وَالتَّوَلِّي يَوْمَ الزَّحْفِ، وَقَذْفُ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ الْغَافِلاتِ». (بخارى:2767).

از ابوهريره رضی الله عنه روايت است كه نبي اكرم صلی الله علیه وسلم فرمود: «از هفت گناه نابود كننده اجتناب كنيد». گفتند: اي رسول خدا! آنها كدامند؟ فرمود: «شرك به خدا، سحر، كشتن انسان بي گناه، خوردن ربا، خوردن مال يتيم، فرار از جهاد و تهمت زنا به زنان پاكدامن و بي خبر از فساد».

از جمله آنها شرک به خدا و جادو «شعبده‌بازی» «من أتى حائضاً، أو امرأة في دبرها، أو کاهناً فصدقه بما یقول، فقد کفر بما أنزل علی محمد». (أبوداود وترمذي وأحمد).
4- دعا بر علیه خود یا فرزندان خود: «لا تدعوا علی أنفسکم ولا تدعوا علی أولادکم ولا تدعوا علی أموالکم، لا توافقوا من الله ساعة یسأل فیها عطاء فیستجیبَ لکم». (مسلم).

بر علیه خود و فرزندان و اموال خود دعا نکنید که مبادا دعایتان در ساعتی باشد که خداوند در آن ساعت هر دعائی را قبول می‌نماید.

5- بد یُمنی و تفال به بدی: پیامبر صلی الله علیه وسلم: عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضی الله عنه قَالَ: قَالَ النَّبِيُّ صلی الله علیه وسلم: «لا طِيَرَةَ، وَخَيْرُهَا الْفَأْلُ». قَالَ: وَمَا الْفَأْلُ يَا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ: «الْكَلِمَةُ الصَّالِحَةُ يَسْمَعُهَا أَحَدُكُمْ». (بخارى:5755).

از ابوهريره رضی الله عنه روايت است كه نبي اكرم صلی الله علیه وسلم فرمود: «شگون گرفتن هيچگونه اصالتي ندارد و بهترين آن، فال است». پرسيدم: اي رسول خدا! فال چيست؟ فرمود: «سخن خوبي است كه يكي از شما مي‌شنود و آنرا به فال نيك مي‌گيرد».

6- خرید مجلات مبتذل: همچنین گوش دادن به آوازها و نگاه کردن به کانالهای مبتذل ماهواره‌ای، چرا که حقیقتاً این کارها اسباب و وسایل انحراف و دلمُردگی و اندوه‌آور می‌باشند.

7- دراز کردن ناخنها: «قال أنس رضی الله عنه وَقَتَ لنا النبي صلی الله علیه وسلم في قص الشارب وتقلیم الأظافر وحَلْقُ العَانة في کلِّ أربعیَن یَوماً مَرة». (مسلم وأحمد). انس رضی الله عنه می‌گوید که پیامبر صلی الله علیه وسلم به ما اصحاب سفارش می‌کرد که هر چهل روز یکبار سبیل و ناخن را کوتاه و موی شرمگاه را بتراشیم.

8- حضور در جشنها: جشنهایی که در آن خلاف شرع و موارد ناپسند «مانند عکسها» و فیلمبرداری و رقص، خواننده‌ها وجود داشته باشد. برابر فتوای شیخ محمد بن عثیمن : حضور در آن حرام است.

از موارد و کارهای زیر بپرهیزید و جداً بر حذر باشید

1- دوستان ناباب و بد: که شما را بسوی بدیها و گرفتاریها و خلافکاری و کارهای زشت و آتش دوزخ می‌‌کشانند. قال صلی الله علیه وسلم «المرءُ علی دین خلیله». مرد بر کیش دوست صمیمی خود است.

تا توانی می‌گریز از یار بد

یار بد بدتر بود از مار بد

مار بد تنها تو را بر جان زند
یار بد هم جان و هم ایمان زند

2- خلافکاری و مَتَلَک گوئی: از محرمات بسیار زشت و ناپسند و بمانند سرطان غافلگیر کننده است. جوانان آن را ساده می‌پندارند در حالیکه آنها را به نابودی و مرگ می‌کشاند. خداوند می‌فرماید: « فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ». (الأحزاب: ٣٢).

«پس به گونهاى هوسانگيز سخن نگوييد».

3- بازارها: منشأ و مرکز گناهان و بدیهاست. از رفتن به بازار مگر برای حاجتی، خوداری کنید. مواظب باشید و احتیاط کنید.

4- پدیدار نمودن و اظهار چشمها: با پوشیدن نقاب یا مقنعه و روبند به صورت و بیرون بودن چشمها، شیخ محمد بن عثیمین رحمه الله فتوا داده که روا نیست و می‌گوید در زمان کنونی فتوا به جائز بودن آن نمی‌دهیم. بنظر ما منع آن بهتر است. چون وسیله‌ای است برای اجازه دادن به چیزی که جائز نیست.

5- تقلید از زنان کافر: با تقلید مدلها و لباسها و عادتهایی که شما را به برهنه شدن و رها کردن حجاب اسلامی دعوت می‌کنند – مانند کوتاه نمودن مو – مدلهای آرایش مو گِرْد نمودن، و ژولیده نمودن «فرفری و درهم برهم کردن سر» باریک نمودن و حرص زیباپرستی.

6- پدیده عاشق شدن بین جوانان: بطوریکه یکی به شدیدترین شیوة محبت، عاشق و شیفته دیگری می‌شود و شب و روز به وی می‌اندیشد و ساعتهای طولانی تلفنی با او صحبت می‌کند و گاهی اوقات از کارهای وی تقلید می‌نماید، این نوع عشق حرام است و توبه نمودن و دوری از اسباب آن و اجتناب از آن واجب است.

7- کشف عورت: نزد زنان کافر یا غیر آنها شدیداً حرام است.

8- اوقات فراغت و بیکاری: اوقات فراغت خود را با برنامه‌های دینی و مفید برای دنیا و آخرت سپری نمائید.

یعنی اوقات فراغت خود را با برنامه‌هایی سپری نمائید که هم برای دنیا و هم برای آخرت مفید باشد.

نمازها

در خود نماز فضایل بی‌شماری است که کفاره گناهان می‌شوند. و عبارتند از:
الف: فضیلت آمین/ ب: فضیلت برخواستن از رکوع/ ج: فضیلت سجده/ د: نماز تهجد/ هـ: نماز توبه
و: نماز در بیت المقدس/ ز: فضیلت درود و سلام بر پیامبر صلي الله عليه وسلم
الف: فضیلت آمین
آمین یکی از اسباب مهم نابودی گناهان و باعث جلب رحمت خداوند است.
این مطلب را حدیث حضرت ابوهریره رض صراحتاً بیان می‌دارد که حضرت پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: چون امام آمین می‌گوید شما نیز آمین بگویید، زیرا کسی که آمینش موافق و همآهنگ با آمین ملائکه شد گناهان پیشین او آمرزیده می‌شوند .
و از حضرت ابوهریره رض نیز روایت شده است که حضرت پیامبر صلي الله عليه وسلم فرمودند: چون امام «غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ» را می‌گوید، شما آمین بگویید.
پس اگر آمین شخصی با قول فرشتگان موافق گشت گناهان پیشین او بخشیده می‌شوند .
ب: فضیلت برخواستن از رکوع
از حضرت ابوهریره رض روایت است که حضرت پیامبر ص فرمودند: چون امام «سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ» گفت، شما «اللَّهُمَّ رَبَّنَا لَكَ الْحَمْدُ» بگویید، پس هرکسی سخنش موافق با کلام ملائکه شد گناهان گذشته‌اش بخشیده می‌شوند .
ج: فضیلت سجده
سجده از مهم‌ترین و بزرگترین ارکان نماز است و این مطلب را آنچه در حدیث حضرت ربیعه بن کعب وارد است، بیان می‌دارد، آنگاه که پیامبر صلي الله عليه وسلم به ایشان گفت: هرچه می‌خواهی از من بخواه؛ می‌گوید: من گفتم: خواسته من همراهی شما در بهشت است.
حضرت پیامبر صلي الله عليه وسلم فرمودند: بغیر از این خواسته دیگری؟
گفتم: خواسته من فقط همان است.
حضرت فرمودند: پس مرا با بجاآوردن سجده زیاد یاری کن .
پس معلوم می‌شود که سجده زیاد باعث همراهی پیامبران خداوند در مراتب عالیه‌شان است.
و نیز فرموده، حضرت پیامبر صلي الله عليه وسلم که به غلامش ثوبان فرمودند: بسیار سجده‌کردن را بر خود لازم بدان، برای آن که خداوند با هر سجده یک درجه مقامت را بالا می‌برد و یک خطا و لغزش را از بین می‌برد این فضیلت را ثابت می‌کند.
و از حضرت عباده بن صامت رض روایت شده که از حضرت پیامبر صلي الله عليه وسلم شنیدم که می‌فرمود: هرکسی برای خداوند یک سجده کند، خداوند در عوض او یک نیکی می‌دهد و یک گناه او را معاف می‌کند و بر مقامش در بهشت یک درجه می‌افزاید پس شما بسیار سجده کنید .

د: نماز تهجد
نماز تهجد روش و عمل صالحان و رستگاران است.
و از حضرت بلال و ابو امامه رض روایت است که حضرت پیامبر ص فرمودند: نماز تهجد را بر خود لازم بگیرید چون روش صالحان پیش از شما، وسیله تقرب به خداوند، باز دارنده از گناه، نابودکننده خطاها و برطرف کننده ناراحتی‌ها و بیماری‌هاست .
و این بخشش از سخنان حضرت پیامبر صلي الله عليه وسلم که فرمودند: تکفیر للسیئات، خود گواه است که نماز تهجد از عوامل نابودکننده گناهان است.
هـ: نماز توبه
حضرت علی رض می‌گوید: من از حضرت ابوبکر صدیق رض شنیدم که می‌گفت: من از حضرت رسول کریم صلي الله عليه وسلم شنیدم که می‌فرمودند: کسی که مرتکب گناه شد پس از آن خوب طهارت کند و دو رکعت نماز بخواند و از خداوند طلب آمرزش کند، بخشیده می‌شود .
و آنگاه حضرت پیامبر صلي الله عليه وسلم این آیة مبارکه وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُواْ اللّهَ [آل عمران: 135] را تلاوت کردند.
«و آنان چون مرتکب کاری زشت شوند یا بر خود ستم کنند خداوند را یاد کنند».
در حدیث مذکور جمله «إلا غفر له» گواه است که نماز توبه از اسباب نابودی گناهان است.
و: نماز در بیت المقدس
حضرت عبدالله بن عمرو بن عاص رض می‌گوید: من از حضرت پیامبر صلي الله عليه وسلم شنیدم که فرمودند: حضرت سلیمان بن داود از خداوند خواست که او را قضاوت‌کردن مطابق با حکم خویش عنایت کند؛ به او عطا شد و از خداوند حکومتی خواست که برای دیگران بعد از او نباشد به ایشان داده شد، و آنگاه که از ساختن مسجد اقصی فارغ شد از خداوند خواست که هرکس فقط جهت نمازخواندن آنجا می‌آید او را از گناهان پاک سازد و او را همچون نوزادی که تازه به دنیا آمده، بگرداند.
و در روایتی از مسند احمد آمده است که حضرت پیامبر صلي الله عليه وسلم فرمودند: ما امیدواریم که خداوند این خواسته ایشان را نیز برآورده کرده باشد .
ز: فضیلت درود و سلام بر پیامبر صلي الله عليه وسلم
خداوند متعال ما را به این امر دستور داده است و حضرت پیامبر صلي الله عليه وسلم نیز در احادیث تشویق نموده‌اند.
پس این عمل صلوات و سلام فرستادن نشانه ایمان داری و پیروی‌کردن است.
حضرت انس رض روایت کرده است که رسول اکرم صلي الله عليه وسلم فرمودند: آن که بر من یک بار درود بخواند خداوند بر او ده بار درود (رحمت) می‌فرستد و ده گناه از او بخشوده، و در بهشت ده درجه بر مقامش افزوده می‌شود .
برگرفته از كتاب: با گناهان چگونه مبارزه كنيم
تاليف: حامد بن محمد المصلح

Newer Posts Older Posts