- کیوان الهی[۸]- برای استعاذه گفتن صیغههای مختلفی ذکر کردهاند از جمله: ۱- أعوذ بالله من الشیطان الرجیم ۲- أعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم من همزه ونفخه ونفثه. ۳- أعوذ بالسمیع العلیم من الشیطان الرجیم، که این صیغه را ابوداود ذکر کرده است: (۷۸۵). ولی در مورد بسمله، أنس رضی الله عنه روایت کرده که، روزی پیامبر صلی الله علیه وسلم در میان ما بود که ناگهان حالت بیهوشی مانندی را پیدا کرد، سپس لبخند به لب، سرش را بالا آورد، گفتیم ای رسول خدا چه چیزی شما را به خنده آورد؟ فرمود: هماکنون سورهای از قرآن بر من نازل شد، سپس شروع کرد به: بسم الله الرحمن الرحیم. إنا أعطیناک الکوثر … (مسلم: ۴۰۰).
[۹]- اللجنه الدائمه در شماره: (۴۳۱۰) فتوا داده است گفتن صدق الله العظیم در نفس خودش حق است، ولی اینکه عادت بشود که همیشه بعد از تمام شدن قرائت همیشه خوانده شود بدعت است، چون نه از پیامبر صلی الله علیه وسلم و نه از خلفاء، تا آنجا که ما میدانیم چنین چیزی نقل نشده است، با وجود اینکه آنان زیاد قرآن را میخواندند؛ و این در حالیست که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرموده است: «من عمل عملاً لیس علیه أمرنا فهو رد». و در روایتی آمده: «من أحدث فی أمرنا هذا ما لیس منه فهو رد».
[۲۲]- از شیخالاسلام ابن تیمیه پرسیده شده که آیا جایز است مصحف را برداشته و آنرا بوسید؟ در جواب گفت: در این زمینه روایت مأثوری وجود ندارد، در این زمینه از امام احمد پرسیده شد، فرمود: چیزی نشنیدهام ولی از عکرمه بن ابیجهل روایت شده که مصحف را باز میکرد و صورت خود را بر روی آن میگذاشت و میگفت: کلام ربی کلام ربی، ولی عادت سلف این نبوده که چنین کارهایی را بکنند (مجموع فتاوی). و شیخ ابن باز گفته است: اگر انسان برای تعظیم قرآن وقتیکه از دستش بیافتد و یا از مکان بلندی بیافتد و آنرا ببوسد اشکالی ندارد.
۱۳۹۱/۵/۱
استعاذه
اداب تلاوت قران
آداب تلاوت کلام الله
1-ایجاد اخلاص بهنگام یادگیری و تلاوت قرآن؛ بدلیل روایتی که از ابیهریره
رضی الله عنه روایت شده که گفته است: از پیامبر صلی الله علیه وسلم شنیدم
که فرمود: نخستین کسیکه در روز قیامت حکم داده میشود مردی است که شهید شده
و او را میآورند، خداوند نعمتهایش را که به او داده بود برمیشمارد و او
نیز به یاد میآورد، سپس خداوند میپرسد با این نعمتها چه کار کردی؟
میگوید: در راه تو جنگیدم تا اینکه شهید شدم؛ خداوند میفرماید: دروغ
میگویی، بلکه بخاطر این جنگیدی تا بگویند مردِ شجاعی است!!
سپس او را
بر روی پیشانی میخوابانند و میکشند تا اینکه در دوزخ انداخته شود. و بعد
از او مردی است که علم را یاد گرفته و قرآن را خوانده است، او را در آن روز
میآورند و نعمتهای خداوند را برایش برمیشمارند و او نیز به یاد میآورد،
و از وی پرسیده میشود با این نعمتها چه کار کردی؟ میگوید: علم را فرا
گرفتم و به مردم یاد دادم، و بخاطر تو قرآن را خواندهام. خداوند میگوید:
دروغ میگویی بلکه علم را یاد گرفتی تا بگویند عالم است، و قرآن را تلاوت
میکردی تا بگویند قاری خوبی است، سپس دستور داده میشود تا او را بر روی
پیشانی میاندازند تا اینکه وارد دوزخ میشود…صحیح مسلم
2-عمل
کردن به قرآن؛ در حدیث طولانی رؤیای پیامبر صلی الله علیه وسلم آمده که
میفرماید: … رفتیم تا اینکه به مردی برخوردیم که بر قفا(پشت سر) خوابیده
بود و مردی دیگر بر سرش ایستاده بود که سنگی و یا صخرهاى در دست داشت و بر
سرش میکوبید و سرش را میشکست و هنگامیکه سنگ به مرد میخورد سنگ میپرید
و مرد آن را دنبال میکرد و برنمیگشت تا اینکه زخمش التیام پیدا میکرد و
مثل اولش میشد، سپس همین کار را میکرد و او را میزد؛ گفتم این کیست؟
گفتند: برو (سپس پیامبر صلی الله علیه وسلم آنرا تفسیر نمود) و گفت: آن
مردی را که دیدم سرش را میشکستند، مردی است که خداوند به او قرآن را یاد
داده است، ولی بهنگام شب غافل از قرآن خوابش برده و در طول روز به آن عمل
ننموده است، و تا روز قیامت با او اینگونه خواهند کرد...بخاری
3-تشویق شدن و وادار شدن به یادآوری قرآن و متعهدگشتن به قرآن؛ بدلیل این
حدیث که میفرماید: با قرآن متعهد و همراه شوید، قسم به کسیکه نفس من در
دست او است، قرآن بیش از شتری که از بندش رها شده سرکشتر است...بخاری
4-هیچوقت نگو که فراموش کردم، بلکه بگو آنرا به فراموشی سپردم، و یا آنرا
ضایع نمودم، و یا بگو از یادم بردند؛ بدلیل این حدیث ابن مسعود رضی الله
عنه که میگوید: پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: چه زشت و ناپسند است
که یکی میگوید آیهای را این چنین و آنچنان فراموش کردم! بلکه باید بگوید
آنرا به فراموشی سپردم...متفق علیه
5-واجب است که در قرآن تدبّر
نمائیم؛ بدلیل این آیه که میفرماید: أَفَلاَ یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ
وَلَوْ کَانَ مِنْ عِندِ غَیْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِیهِ اخْتِلاَفًا
کَثِیرًا (النساء/۸۲). «آیا درباره قرآن نمىاندیشند؟! اگر از سوى غیر خدا
بود، اختلاف فراوانى در آن مىیافتند».
6-جایز است قرآن را به حالت
ایستاده، حرکت، دراز کشیدن و یا سوار بر مرکب خواند، بدلیل این حدیث که
عایشه رضی الله عنها روایت نموده که میگوید: پیامبر صلی الله علیه وسلم
در دامان من تکیه مینمود و قرآن را میخواند در حالیکه من در قاعدگی
ماهانه بسر میبردم..متفق علیه
7-جایز است قرآن را در جیب گذاشت و آنرا با خود حمل نمود...فتوای الجنة.
8-مستحب است قبل از تلاوت قرآن دهان و دندان را با مسواک بشوئیم، بدلیل
روایتی که حذیفهرضی الله عنها روایت کرده و میگوید: پیامبر صلی الله علیه
وسلم هنگامیکه در شب برمیخواست دهانش را سواک میزد...متفق علیه
9-مستحب است به هنگام تلاوت قرآن استعاذ و بسمله را بخواند بجز در سوره توبه که تنها استعاذه را میخواند...مسلم
-10گفتن «صدق الله العظیم» بعد از تلاوت قرآن و مدام این کار را تکرار کردن مأثور نیست[فتاوی الجنة].
11-امام نووی رحمة الله میگوید: قارئی قرآن هرگاه از وسط سوره شروع کرد،
مستحب است که از اول کلامی که به هم مرتبط هستند شروع نماید...اذکار امام
نبووی
12-مستحب است قرآن را به ترتیل خواند و زیاد سریع خواندن در
تلاوت مکروه است چون خداوند میفرماید: وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا
(المزمل/۴).
13-مستحب است که قرائت را با مدّ خواند، از انس سؤال
شد که پیامبر صلی الله علیه وسلم چگونه قرآن را قرائت مینمود، فرمود:
قرآن را با مدّ میخواند سپس بسم الله الرحمن الرحیم را خواند که روی
بسمالله و رحمن و رحیم مدّ گذاشت..بخاری
14-مستحب است که قرآن را
با لحن و صوت قشنگ و زیبا خواند و نباید آنرا با لحن ترانه و امثال آن
خواند پیامبر صلی الله علیه وسلم فرموده: صدای خویش را با قرآن مزیّن
نمائید...ابو داوود.(صحیح ....شیخ البانی)
15-بهنگام تلاوت قرآن و
یا گوش دادن آن گریه کنیم، در سنت آمده آنطور که عبدالله بن شخیز رضی الله
عنه روایت کرده است که به نزد پیامبر صلی الله علیه وسلم آمدم که او داشت
نماز میخواند و از درونش صدایی همچون جوشیدن و غلیان چیزی میآمد یعنی
گریه میکرد..شرح السنة البغوی
16-مستحب است که قرآن را با صدای
بلند خواند در صورتیکه بلندخواندن آن باعث مفسده نباشد، بدلیل آنچه که
أبوسعید رضی الله عنه روایت کرده که پیامبر صلی الله علیه وسلم در مسجد
اعتکاف کرده بود که شنید با صدای بلند قرآن میخوانند، سپس پرده را برداشت و
گفت: آگاه باشید که همه شما با خدا مناجات میکنید، پس برخی از شما بعضی
دیگر را اذیت نکنید و برخی از شما به هنگام قرائت و یا گفت بهنگام نماز بر
دیگران صدای خویش را بلند نکنید..ابو داوود (صحیح)
17-دعای معینی
برای ختم قرآن[فتاوی اسلامی] وجود ندارد، و برگزاری مراسم برای حفظ قرآن
سنت نیست، ولی آنچه امروزه بسیاری از مردم انجام میدهند بعنوان اظهار فرح و
شادی بخاطر نعمت حفظ قرآن چیز خوبی است و اشکالی ندارد..نقل از .شیخ
البراک
18-به هنگام چرت زدن و غلبه خواب نباید قرآن را خواند،
بدلیل قول رسول الله صلی الله علیه وسلم که میفرماید: هرگاه یکی از شما
در هنگام شب برای خواندن قرآن بلند شد و خواندن آن برایش سنگین آمد و
نمیدانست که چه میگوید، باید بخوابد.
19-باید مکان آرام و زمان مناسبی را برای خواندن قرآن انتخاب نماید، چون این برای صفای قلبش و حواس جمعی او بهتر است.
20-باید بهنگام گوش دادن، خوب گوش بدهد و کاملاً ساکت باشد، چون خداوند
میفرماید: وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ وَأَنصِتُواْ
لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ (الأعراف/۲۰۴). «هنگامى که قرآن خوانده شود، گوش
فرا دهید و خاموش باشید; شاید مشمول رحمت خدا شوید».
21-باید
همراه آیات واکنش نشان دهد، مثلا هنگام رسیدن به آیات رحمت، درخواست بهشت
کند، و هنگام خواندن آیات عذاب به خدا پناه ببرد، خداوند میفرماید:
کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْکَ مُبَارَکٌ لِّیَدَّبَّرُوا آیَاتِهِ
وَلِیَتَذَکَّرَ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ (ص/۲۹). «این کتابى است پربرکت که
بر تو نازل کردهایم تا در آیات آن تدبر کنند و خردمندان متذکر شوند».
22-جایز است زنان حائض و نفساء که قرآن را بخوانند بشرطیکه آنرا لمس
نکنند، و یا آنرا بوسیله چیز دیگری ورق زنند، بنابر اصح دو قولی که از علما
صادر شده است، چون دلیلی که این کار را منع کند از پیامبر صلی الله علیه
وسلم نقل نشده است..فتاوی الجنة
23-سنت است به هنگام خواندن
آیهای که در آن تسبیح وجود دارد، تسبیح گفت، و به هنگام آیه عذاب، استعاذه
گفت، و بهنگام آیه رحمت از خداوند درخواست رحمت کند، از حدیثی که حذیفه
روایت کرده آمده که گفت: اگر به آیهای رسید که در آن تسبیح باشد، تسبیح
گوید، و اگر در آن سؤال باشد، درخواست کند، و اگر در آن تعوّذ بود استعاذه
کند...مسلم
24-قاری قرآن باید وضو داشته باشد، پاک و تمیز باشد،
لباس و بدنش و نیز مکان نشستن او تمیز باشد، ولی در مورد کودک اختلاف وجود
دارد که آیا باید به هنگام خواندن قرآن و لمس آن لازم است وضو داشته باشد؟
جواب این است که احتیاط آن است وضو داشته باشد[فتاوی اسلامی].
25-مستحب است که قرائت را متصل خواند و آنرا قطع ننمود، و تابعی جلیلالقدر
نافع روایت کرده که عبدالله بن عمر م وقتی که قرآن میخواند تا وقتیکه
تمام میشد، صحبت نمیکردبخاری
26-سنت است بهنگام خواندن آیه سجده، سجده ببریم....بخاری
27-مکروه است که مصحف را بوسید و یا آنرا میان دو چشم قرار دهیم، که اغلب
مردم بعد از تمام شدن از تلاوت این کارها را میکنند، و یا وقتیکه میبینند
قرآن در جایی نامحترم گذاشته شده است...مجموع فتاوی
28-آویزان
کردن آیه قرآن بر سر در و دیوارها مکروه است[فتاوی الجنة]، و لازم نیست
برای صحبت کردن کلمات قرآن را جایگزین کنیم و کمترین حکمی که دارد این است
که مکروه میباشد.فتاوی اسلامی.شیخ بن باز رحمة الله علیه.
چرا شرک گناهی عظیم ونابخشودنی است؟
الله جل جلاله میفرماید:(إِنَّ اللَّهَ لَا یغْفِرُ أَنْ یشْرَكَ بِهِ
وَیغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَنْ یشَاءُ وَمَنْ یشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ
افْتَرَى إِثْمًا عَظِیمًا) «النساء/48» خداوند شرک را نمیبخشد! و
پایینتر از آن را برای هر کسب خواهد میبخشد. و آن کسی که برای خدا، شریکی
قرار دهد، گناه بزرگی مرتکب شده است.
(إِنَّ
اللَّهَ لَا یغْفِرُ أَنْ یشْرَكَ بِهِ وَیغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَنْ
یشَاءُ وَمَنْ یشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِیدًا)
«النساء/116» «خداوند، شرک به او را نمیآمرزد؛ ولی کمتر از آن را برای هر
کس بخواهد میآمرزد. و هر کس برای خدا همتایی قرار دهد، در گمراهی دوری
افتاده است».
و پیامبر صلی الله علیه
وسلم هم فرمود:(كل ذنب عسى الله أن يغفره ؛ إلا من مات مشركا) هر گناهی
ممکن است که بخشوده شود ، مگر کسی که بر شرک بمیرد.
و
فرمود: (من مات لا يشرك بالله شيئا دخل الجنة و من مات يشرك بالله شيئا
دخل النار) هر کس در این حالت بمیرد که با الله شریکی قرار نداده باشد وارد
بهشت میشود و هر کس در این حالت بمیرد که با الله شریکی قرار داده باشد
وارد آتش میشود.
راستی چرا شرک گناهی نابخشودنی است؟
برای پاسخ به این سوال اجازه بدهید از احادیث دیگر کمک بگیریم
پیامبر
فرموده اند : لا ينظر الله يوم القيامة إلى الشيخ الزاني ولا إلى العجوز
الزانية))>در روز قیامت الله جل جلاله به پیرمرد و پیر زن زناکار نگاه
نمیکند یعنی ابدا بنظر رحمت به آنها نمی نگرد.
و
باز درجایی دیگر فرمودند: ثلاثة لا يكلمهم الله يوم القيامة ولا يزكيهم "
ولا ينظر إليهم ولهم عذاب أليم : شيخ زان وملك كذاب وعائل مستكبر "
سه
گروه هستند که در روز قیامت الله آنها را پاک نمیکند و نه نگاهشان میکند و
برایشان عذاب دردناک است این سه گروه اینها هستند: پیرمرد زماکار و پادشاه
دروغگو و و فقیر متکبر
در پرتو این دو حدیث میتوانیم در بیابیم که چرا الله شرک را نمی آمرزد
ببینید!
زنا یک جرم است اما همه امت متفقند که مجرم متاهل سنگسار میشود اما همین
فعل را اگر جوان مجردی انجام دهد فقط صد ضربه شلاق بهش میزنند
جرم است یک جرم، اما مجازات فرق میکند ! مجازات بستگی به حالت مجرم دارد
همین
قیاس است برای دزدی، دست دزد قطع میشود اما با این وجود مردی مثل حضرت عمر
؛که دراجرای قوانین الهی سختگیر بودند؛ در سال قحطی، هیچ دزدی را مجازات
نکردند! چرا ؟ جرم یک جرم بود اما با توجه به شرایط و نیاز مبرم مجرم،
اجرای حکم معطل میشد یا به او تخفیف میدهند.
ما
میدانیم که زناکار متاهل اگر دستگیر وسنگسار شود گناهش با این سنگسارشدن،
پاک میشود و در روز قیامت الله مواخذه اش نمیکند و اگر اعمال نیکی داشته
باشه جایگاهش بهشت است.
اما پیرمرد زناکار ( اگر توبه نکنه ) در هر صورت، در روز قیامت از نظر رحمت الله بدور است
حالا برگردیم به موضوع
چرا الله از پیر مرد زانی بدش میاید؟ چون او انگیزه جوان را ندارد! او از مرحله احساسات گذشته و هر چیز را دیده است او نیازی ندارد.
چرا متاهل مجازاتش بمراتب بزرگتر از مجرد است؟ چون او نیاز به حرام ندارد.
چرا در سال قحطی دست دزد بریده نمیشود؟ چون نیاز مبرم به غدا دارد.
چرا الله از پادشاه دروغگو بدش میاید؟ چون معمولا انگیزه دروغگویی ترس است و شاه از رعیت ترسی ندارد
تکبر
معمولا عادت ثروتمندان است زیرا لوازم فخر فروشی را دارند، اما فقیر یک
لاقبا به چه می نازد که متکبر است؟ یعنی زیبنده او نیست, و مشوقی برای
تکبر ورزیدن ندارد!
بر همین اساس
حتی خود ما هم برخی کارها را از بعضی افراد نمی پسندیم مثلا عروسک بازی
برای دخترک خردسال زیبنده است، اگر پیرزنی چنین کند، حال آدم بهم میخورد و
کارش تنفر آمیز میشود !
الک دو لک بازی کار پسر بچه هاست ، پیرمردان که چنین کنند کارشان مشمئز کننده است.
حالا مساله شرک
مشرک هم کارش در همین ردیف هاست یعنی نیازی به شرک ورزیدن ندارد
وقتی الله از رگ گردنش به او نزدیکتر است
وقتی الله هرگز خسته نمیشود وهرگز خوابش نمیبرد
وقتی
الله میگوید مرا بخوانید و وقتی صراحتا میگوید و لاتدعوا مع الله احدا
بلکه میگوید دعا کردن شما را دوست دارم که بشنوم، بلکه پیغمبرش میگوید که
اگر بنده از الله طلب نکند، الله بهش غضب میکند و بنده دعا کند الله راضی
میشود
وقتی الله میگوید من ارحم
الراحمین هستم چه نیازی است که برویم پیش بنده هایش؟ آخر در این وسط علی
دیگر کیست ؟؟!! و چه نقش مفیدی را میتواند ایفا کند آیا علی از ارحم
الراحمین هم ارحم الراحمین تر است؟؟!!!!!!!!
بله
ابدا نیازی نیست به هیچ وجه کارمان قابل توجیه نبوده ، بلکه این افعال
زشت تنفر آمیز است، درست مثل کارپیرمردی که عروسک بازی کند !بلکه صدبار
بدتر بلکه یک ملیون بار بدتر و زشت تر است واین پیرمرد مستحق هیچ احترامی
نیست زیرا خودش خود را بی ارزش کرده!
و
مشرک هم مستحق هیچ رحمی نیست زیرا او خودش از ارحم الراحمین قطع امید کرده
و گمان میکند که ارحم الرحمین اغضب الغاضبین است !! شیطان این گمان باطل
را برایش جلوه و زینت میدهد و بعد مشرک میرود پشت حضرت علی (که در نظرش
ارحم الراحمین اصلی هموست) قایم میشود ! ولی علی هم از او بیزار است! و
علی از اینکه مبادا شریک جرم تلقی شود مشرک را از خود میراند و از او دور
میشود.
تغدیه مناسب درافطاروسخر
تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان
افراد روزهدار باید در ماه مبارك رمضان، برخی نكات مهم تغذیهای را هم در نظر بگیرند تا علاوه بر اجر روزهداری، سلامتی جسم و جان خود را نیز تضمین كنند.
توصیههای سحری
1- وعده سحری، معادل ناهاری است که در روزهای عادی میخوردید؛ یعنی انواع غذاهای برنجی را میتوانید در این وعده بگنجانید.2- میتوانید 10 تا 12 قاشق غذاخوری برنج پخته (البته کمی چرب شده با روغن زیتون یا روغن کانولا) را همراه انواع خورشهای سنتی در این وعده میل کنید.
3- خوردن سالاد در این وعده، بخشی از آب مورد نیاز بدنتان را تأمین خواهد کرد و البته بهتر است که چاشنی آن، آبلیموی تازه یا سرکه بالزامیک و روغن زیتون باشد.
4- اگر جزو آنهایی هستید که در این وعده اشتهای کمی دارند، بهتر است حجم مختصری از غذاهای پُرکالری و البته مغذی را برای این وعده انتخاب کنید؛ مانند حلیمی که با کمی کره و دارچین طعم دار شده است.
5- خوردن مخلوط میوههای فصل با لبنیاتی مانند شیر و ماست، یکی از گزینههای مناسب برای شروع این وعده است تا اشتهایتان برای خوردن سحری بیشتر شود.
6- مصرف نوشابههای گازدار و غذاهای شور و پر ادویهای مانند انواع فست فودها را در این وعده به کلی فراموش کنید تا در طول روز دچار تشنگی نشوید.
بهترین نوشیدنی برای جلوگیری از تشنگی در طول روزهای روزه داری، آب است.
7- بهترین نوشیدنی برای جلوگیری از تشنگی در طول روزهای روزه داری، آب است که البته میتوانید آن را با کمی آبلیموی تازه طعم دار کنید. 8- از مصرف سیر، پیاز و حتی سبزی خوردن در این وعده بپرهیزید تا بوی دهانتان برای اطرافیان، آزاردهنده نباشد.
9-از میوههایی مانند طالبی استفاده کنید، چون آب آنها در فیبر قرار دارد و به مرور در طول روز در بدن آزاد میشود و برای رفع تشنگی مفید است.
توصیههای افطاری
1- وعده افطار، معادل همان وعده صبحانهای است که در روزهای عادی
میخوردید؛ پس بهتر است به حضور تمام گروههای غذایی در این وعده غذاییتان
توجه کنید.2- روزهتان را میتوانید با یک استکان شیر گرم یا چای کمرنگ و دو عدد خرما یا یک قاشق غذاخوری عسل (طبیعی) باز کنید.
3- میتوانید چند برش نان را همراه با مقداری پنیر و چند برش گوجه فرنگی و خیار و یک عدد گردو در این وعده میل کنید و البته میتوانید پنیرتان را از قبل با گردو یا سایر مغزها و سبزیجات معطر مخلوط کرده و طعم دار کنید.
4- انواع سوپهای سبک مانند سوپ شیر نیز انتخاب مناسبی برای وعده افطاری هستند؛ البته در خوردن آنها زیادهروی نکنید تا حجم معدهتان پُر نشود و اشتهایتان برای خوردن سایر غذاها از میان نرود.
5- اگر احساس سنگینی یا دل درد کردید، کمی صبر کنید و سپس کاسهای ماست که با کمی جوانه گندم و پودر مغزها (مانند مغز پسته، بادام و کنجد) مخلوط کردهاید، میل کنید. حتی مخلوط ماست و انواع میوههای فصل، انتخاب مناسبی برای این وعده هستند.
حتماً بین افطار تا شام دو تا سه واحد میوه میل کنید تا در پایان این ماه دچار کمبود انواع ویتامینها نشوید.
6- برای شام بهتر است از منابع پروتئینی استفاده کنید؛ البته از انواع کم چرب. به طور مثال، تکهای ماهی یا سینه مرغ کبابی همراه با انواع سبزیجات بخار پز شده مانند هویج، لوبیا سبز، نخود فرنگی و ذرت. 7- حتماً بین افطار تا شام دو تا سه واحد میوه میل کنید تا در پایان این ماه دچار کمبود انواع ویتامینها نشوید.
8- در وعده افطار، زیاد چای غلیظ نخورید؛ و از مصرف قهوه و مواد کافئیندار خودداری کنید، زیرا این نوشیدنیها مُدر هستند و ممکن است شما را به کم آبی مبتلا کنند.
9-سعی کنید بعد از افطار، كمی پیاده روی کنید.
اشتراک در:
پستها (Atom)