skip to main |
skip to sidebar
ابوهریره ـ رضی الله عنه ـ میگوید: «سخنچین بدترین خلق خداست». امت بر تحریم سخنچینی و دو به هم زنی اتفاق دارند زیرا از بزرگترین گناهان و از جملهٔ کبائر است و در حدیث آمده است که رسول خدا ـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ فرمودند: «بدترین بندگان خداوند آناناند که سخنچینی میکنند و میان دوستان جدایی میافکنند و برای بیگناهان و بیخبران قصد بد دارند». [به روایت احمد] سخنچینی بر دروغ و حسادت و نفاق استوار است که این نهایت پستی است و در بدی و زشتی بدتر از آن نمیتوان تصور نمود. سخنچینی بدترین آفتی است که به جان فضیلتها افتاده و رابطهها دچار آن شدهاند و این خصلت بد میتواند از طریق سخن و نوشتن و حتی با ایما و اشاره باشد. برادران و خواهران گرامی: سخنچینی و دو به هم زنی گاه به جان خانوادهها و همسران میافتد، خانههای آباد را به آتش خود میسوزاند و در میان خانوادهها تفرقه و شکاف ایجاد میکند. سینهها را چرکین نموده و روابط خویشاوندی را قطع نموده و به تخریب مسئولان و کارفرمایان میپردازد. لازم است بزرگان و صاحب منصبان و علما از برخی همنشینان خود که در دینداری و امانتداری ضعیفند و خشنودی مردم را با خشم خداوند میخرند برحذر باشند. شایسته است این بزرگان دربارهٔ چیزهایی که به آنها میرسد دقت کنند و در مورد درست یا نادرست بودن آن تحقیق نمایند تا آنکه ناخواسته دست مفسدان باز نشده و بیگناهان مورد مجازات قرار نگیرند. از جمله مواردی که باید بسیار در مورد آن دقت نمود و به شدت نسبت به آن هشیاری پیشه ساخت اخباری است که رسانهها منتشر میکنند یا برخی نویسندگان مینویسند که فلان و بهمان چنین و چنان گفتهاند. در دوران جنگها و فتنهها و نا آرامیها و شایعات قضیه سختتر و پیچیدهتر میشود که این خود نیازمند احتیاط و مراقبت بیشتری است، گذشته از این که چه بسا این سخنان و نظرات آکنده از دو به هم زنی و سخنچینی به سادگی در همهٔ دنیا منتشر میشود، سخنانی که گویندگان آن بر اساس قاعدهٔ ظلمانی «هدف وسیله را توجیه میکند» به نشر آن میپردازند. ای مسلمانان: کسی که نزد وی سخنچینی کردند یا بد کسی را گفتند یا در مجلس نمامی حاضر شد یا از سخنچین چیزی شنید نباید او را راستگو بپندارد زیرا چنین کسی فاسق است و خداوند دربارهٔ خبر فاسق گفته است: { یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ } [حجرات: ۶] (ای کسانی که ایمان آوردهاید اگر فاسقی خبری برای شما آورد خوب آن را وارسی کنید که مبادا از روی نادانی گروهی را مورد آسیب قرار دهید و سپس برای آنچه کردهاید پشیمان شوید) همچنین لازم است از چنین اخلاق و منشی متنفر بود زیرا چنین کاری از بزرگترین گناهان است. شایسته و زیبا است که انسان مسلمان نسبت به برادری که از وی سخنی را نقل میکنند بدگمان نباشد، و اگر سخنی به او رسید یا چیزی در مورد او دانست آن را دنبال نکند و دست به تجسس نزند، واجب است که انسان مسلمان از اینکه صفت سخنچین به خود گیرد برحذر باشد و هر چه را میشنود و هر چه را که به او میرسد نقل نکند. همچنین قبل و بعد از همهٔ اینها تقوای خداوند را در نظر گیرد و نصیحت و خیرخواهی پیشه سازد و اینگونه سخنان را با حکمت و نصیحت زیبا انکار نماید زیرا چنین خصلتی خطری است بزرگ و دارای اثری است ماندگار. شایسته است از روی خیرخواهی و دوستی و دلسوزی نسبت به برادران خود در راه هر آنچه باعث الفت میان قلبها و وحدت کلمه و حفظ مودت و دوری از تفرقه و کینه است، تلاش نماید. پس هشیار باشید و با شنیدن هر خبری تحقیق نمایید و عجله نکنید و ببخشید و عفو پیشه سازید و بشنوید و اطاعت کنید. مردی سخن امام لیث بن سعد را به والی مصر رساند و سعی کرد برای او پاپوش درست کند، والی، لیث را احضار کرد و گفت: این مرد از تو نقل میکند که چنین و چنان گفتهای. لیث گفت: «ای امیر از او بپرس چیزی که از من نقل میکند آیا من او را امین پنداشته بودم و او خیانت کرد و به شما نقل نمود که اگر چنین باشد شایسته نیست سخن خائن را بپذیری، و یا آنکه بر من دروغ بسته است که باز شایسته نیست سخن دروغگو را باور کنی» والی گفت: راست گفتی ای اباحارث. و مردی به نزد وَهب بن مُنَبِّه آمد و گفت: فلانی در بارهٔ تو چنین و چنان میگوید. وهب گفت: «آیا شیطان پستچی دیگری جز تو نیافت؟» اما بعد، ای بندگان خداوند: این صفت مذموم و ناپسند چه بسیار بیگناهان و بیخبران پاکدل را به قربانگاه کشانده است، چه بسیار فاجعهها که بار آورده و بسا جانها که از پی خود به قتلگاه برده است و مالها را که به غارت کشانده است و چه خانوادههایی را از هم پاشیده است. باعث آزار بسیاری از علما شده و مردم زیادی را از سرزمین خود در به در کرده و فاجعهها و مصیبتها به بار آورده و کودکان و مادران را از خانوادهٔ خود محروم ساخته. روزی مردم را قطع کرده است بیآنکه گناهی کرده باشند آن هم تنها به دلیل یک بدگویی و سخنچینی. پس ای بندگان خداوند تقوای او را پیشه سازید که چه بزرگ است این نعمت خداوند بر بنده که مردم را برای فضلی که خداوند به آنان داده است مورد حسادت قرار ندهد و از نمامی و سخنچینی در امان مانَد و از بدگویی دیگران دوری گزیند. هر که میخواهد سالم بمانَد باید که از سخن گفتن بسیار و افشای سِرّ مردم و پذیرش همهٔ سخنان اجتناب ورزد.
3 نظرات:
الله متعال همه بنده های گناهکارش رابه راه راست هدایت کند/امین
جزاک الله خیرا
خیلی ممنون
ارسال یک نظر
لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید: