۱۳۹۱/۵/۲۰

حدود ارایش برای بانوان

حدود آرايش براي زنان چیست؟

سؤالي که بسياري از خواهران مؤمن مي پرسند: حدود آرايش براي زنان چقدر است؟ منظور برداشتن موي صورت و ابرو..
شنيده ايم که در احاديث آمده است اين کار حرام است اما در روزگار کنوني که هر کس دوست دارد قدري مرتب تر باشد ابروان دست نخورده و موي پشت لب و احيانا صورت چهره زيبايي به انسان نمي بخشد اگر چنين است پس آقايان هم نبايد ريش خود را کوتاه کنند و بايد همانند صحابه زلف بگذارند در حالي که ديده ايم علماي بزرگواري که ريش را مي تراشيدند ومي دانيم که آنان به راحتي دچار کارهاي حرام (تراشيدن ريش اگر حرام باشد) نمي شدند. لطفا راهنمايي کنيد.

الحمدلله،
حدود آرايش براي زنان چنين است که: هرنوع آرايش صورت براي شوهر جايز است بشرطيکه:
1- ابرو کوتاه يا باريک يا اصلاح نشود، خلاصه اينکه به موهاي ابرو دست زده نشود.
2- برداشتن موهاي صورت زنان (بجز ابروها) اشكالى ندارد.

دليل اين ممنوعيت هم حديث صحيحي از فرمايشات پيامبر صلي الله عليه وسلم است:
پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: «لعن الله الواشمات والمستوشمات والنامصات والمتنمصات والمتفلجات للحسن المغيرات خلق الله» بخاري (5931) ومسلم (2125).
 يعنى: "خدا لعنت كرده است کسي که خال کوبي مي‌کند و آنکه خواهان خال کوبي کنند، و کسي که ابروها را باريک مي‌کند و آنكه خواهان باريک کردن آنهاست، و کسي که بين دندانها به منظور زيبايي فاصله ميافكند، اينها کساني هستند که آفرينش خدا را دگرگون مي‌کنند.
رسول الله  صلي الله عليه وسلم ‏ کساني را كه ابروي خود را مي‌چينند مورد لعن و نفرين قرار داده است؛ به اين صورت: «لعن رسول الله  صلي الله عليه وسلم ‏ النامصة والمتنمصة». «نامصه» به زني گفته مي‌شود كه به زعم و خيال خودش موي ابروي خود را به خاطر آرايش و زيبا شدن بر مي‌دارد. و «متنمصه» به کسي گفته مي‌شود كه اين كار آرايش را انجام مي‌دهد.
بنابراين برداشتن موهاي ابرو با هر وسيله اي که باشد حرام و جزو گناهان کبيره بشمار مي رود.
اما چنانچه موي صورت زنان به حدي زياد باشد و يا آنکه ريش يا سبيل داشته باشند، در اين شرايط زنان مي توانند موهاي اين نواحي را بردارند و ايرادي ندارد تا موهاي ريش و سبيل را بردارند تا به حالت زنانگي خود بازگردند.
همچنين زنان مي توانند موهاي ساير اعضاي بدن خود را از قبيل موي دستها و ساق پا يا جاي ديگري را از بدن خويش بردارند و ايرادي بر آن نيست، زيرا شريعت آنرا نهي نکرده است.
اما همانطور که گفته شد تحت هيچ شرايطي جايز نيست که موهاي ابرو را باريک کرد، زيرا اين عمل شيطاني است و خدا و رسول خدا صلي الله عليه وسلم بدان راضي و خشنود نيستند، و مهم نيست که قصد زن يا مرد از برداشتن ابرويش زيبايي باشد يا چيز ديگري.. مهم آنست که اين عمل بر خلاف اوامر پيامبر صلي الله عليه وسلم است که هرکس به اوامر او اعتنا نکند گناهکار است.
زيرا خداوند متعال به ما چنين دستور مي دهند که: «وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا» (حشر 7).
يعني: و آنچه را که رسول خدا براى شما آورده بگيريد (و اجرا کنيد)، و از آنچه نهى کرده خوددارى نماييد.
و مي فرمايد: «فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَن تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ» (نور 63).
يعني: پس آنان که فرمان او را مخالفت مى‏کنند، بايد بترسند از اينکه فتنه‏اى دامنشان را بگيرد، يا عذابى دردناک به آنها برسد.

خلاصه اينکه زنان مي توانند خود و چهره ي خود را براي شوهر خويش آرايش کنند، اما نبايد از محدوده ي شريعت خارج شوند و محدوده ي شرع اينست که زنان و مردان حق ندارند موهاي ابروي خويش را کوتاه يا باريک کنند، و هرکس با هر بهانه و توجيهي که بخواهد اين حدود را بشکند مي بايست منتظر عقاب الهي باشد.
اما مردها نيز موظف هستند تا ريش بگذارند، و سبيل خود را کوتاه نمايند و دليل اين حکم نيز امر رسول خدا صلي الله عليه وسلم است که فرمودند: «خالفوا المشركين، وفروا اللحى، وأحفوا الشوارب» يعنى: با مشركين مخالفت ورزيد، ريش بگذاريد، و سبيلها را بچينيد. (صحيح بخارى)

بنابراين هرکس از اين امر سرپيچي کند او گناهکار است، حال چه بظاهر يک عالم ديني باشد! و يا هر مسلمان ديگري، فرقي ندارد هرکس اين امر را ترک کند او گناهکار است.
و بايد ما تابع سنت پيامبرمان باشيم و دين را از او بياموزيم نه از سيماي ظاهري علمايان بي تقوايي که موجب انحراف ديگران مي شوند!

والله اعلم
وصلي الله وسلم علي محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين
سايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعت

0 نظرات:

ارسال یک نظر

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید:

Newer Posts Older Posts