۱۳۹۱/۵/۳۱

روزه شش روز شوال


روزه از جمله ی همان عباداتی است که قلب را از زنگار پاک می گرداند و شفا بخش بیماری هایش است. از این رو ماه رمضان فصلی است برای برگشت و روز هایش فرصتی است برای پاکی قلب ها.... و این همان سود بزرگی است که عاید روزه دار می شود تا بعد از روزه ا ش با قلبی جدید و حال و هوایی تازه در عرصه ی روزگار حاضر گردد.
روزه ی شش روز ماه شوال بعد از رمضان از این حیث که روزه دار در آستانه ی عبادتی دیگر بعد از فارغ شدن از روزه ی رمضان قرار می گیرد، فرصتی طلایی است.
پیامبر (صلی الله علیه و سلم) امتش را با شیوه ای خاص به روزه داری در شش روز شوال تشویق می کند.
پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و سلم) می فرماید: {من صام رمضان ثم أتبعه ستاً من شوال كان كصيام الدهر} رواه مسلم و غیره. هر کسی در ماه رمضان و سپس پس از آن شش روز شوال را روزه بگیرد همانند کسی است که تمام سال را روزه گرفته است.
امام نووی (رحمه الله) به نقل
از علما می گوید: همانا که این روزه ی تمام سال است زیرا که عمل نیک ده برابر می شود، پس رمضان ده ماه و شش روز (شوال) دو ماه دیگر آن است.
و همچنین حافظ بن رجب از ابن المبارک نقل می کند که: فضیلت روزه ی شوال همانند رمضان است و اجرش نیز همانند اجر روزه ی فرض یک سال تمام است.
برادر مسلمانم: روزه ی شش روز از شوال به منزله ی شکرانه ی خداوند است که به ما توفیق داد تا رمضان را روزه بگیریم و اعمال نیکو انجام بدهیم و همچنین نشان گر علاقه ی مسلمان به طاعات و عبادات و پیش روی در مسیری نیکوست.
حافظ ابن رجب (رحمه الله) می گوید: هرکس به جای شکرانه ی توفیق روزه داری در رمضان، گناه کند، به جای شکرنعمت کفران نعمات الله را کرده است.
برادر مسلمانم: هیچ زمان و فصلی خاص برای اطاعت از خداوند وجود ندارد، زیرا که با تمام شدن این زمان خاص انسان باید دگر بار به گناهان باز گردد؟ بلکه زمان و فصل عبادت بنده تمام لحظاتی است که زنده است و این اعمال و عبادات پایان نمی پذیرد مگر با قرار گرفتن انسان در قبرش.
روزی به بشر حافی (رحمه الله ) گفته شد که: قبیله ای فقط در رمضان عبادت و تلاش می کنند. ایشان گفتند که: «بد ترین قوم و قبیله کسانی هستند که برای خدا هیچ حقی قائل نمی شوند الا در رمضان! و همانا کسی نیکو کار است که در تمام سال عبادت و تلاش کند».
برادر مسلمانم: روزه گرفتن شش روز بعد از رمضان فواید بسیاری دارد که این برکات و فواید از آن کسانی است که این شش روز را روزه بگیرد و حال این تو هستی که باید این فوائد را از سخنان حافظ ابن رجب(رحمه الله) استنتاج کنی که می گوید:
به راستی شش روز روزه ی شوال بعد از رمضان، کامل کننده ی ثواب روزه داری در تمام سال است. و روزه ی شوال و شعبان در حقیقت همانند نماز های سنت هستند که قبل و بعد از نماز های فرض خوانده می شوند تا کم و کاستی های نماز فرض را جبران کند. بدون شک در روز قیامت این نوافل و سنت ها هستند که مکمل و جبران کننده ی کم و کاستی فرائض اند. این در حالی است که روزه ی بیشتر مردم با کم و کاستی و نقص هایی همراه است و احتیاج به عملی نافله دارد که این کم و کاستی را جبران کند.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید:

Newer Posts Older Posts