۱۳۹۱/۵/۱۹

فضایل نماز



  نماز دارای فضایل بی‌شماری است که کفاره گناهان می‌شوند. و عبارتند از:
الف: فضیلت آمین/ ب: فضیلت برخواستن از رکوع/ ج: فضیلت سجده/ د: نماز تهجد/ هـ: نماز توبه
و: نماز در بیت المقدس/ ز: فضیلت درود و سلام بر پیامبر صلي الله عليه وسلم
الف: فضیلت آمین
آمین یکی از اسباب مهم نابودی گناهان و باعث جلب رحمت خداوند است.
این مطلب را حدیث حضرت ابوهریره رض صراحتاً بیان می‌دارد که حضرت پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: چون امام آمین می‌گوید شما نیز آمین بگویید، زیرا کسی که آمینش موافق و همآهنگ با آمین ملائکه شد گناهان پیشین او آمرزیده می‌شوند .
و از حضرت ابوهریره رض نیز روایت شده است که حضرت پیامبر صلي الله عليه وسلم فرمودند: چون امام «غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ» را می‌گوید، شما آمین بگویید.
پس اگر آمین شخصی با قول فرشتگان موافق گشت گناهان پیشین او بخشیده می‌شوند .
ب: فضیلت برخواستن از رکوع
از حضرت ابوهریره رض روایت است که حضرت پیامبر ص فرمودند: چون امام «سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ» گفت، شما «اللَّهُمَّ رَبَّنَا لَكَ الْحَمْدُ» بگویید، پس هرکسی سخنش موافق با کلام ملائکه شد گناهان گذشته‌اش بخشیده می‌شوند .
ج: فضیلت سجده
سجده از مهم‌ترین و بزرگترین ارکان نماز است و این مطلب را آنچه در حدیث حضرت ربیعه بن کعب وارد است، بیان می‌دارد، آنگاه که پیامبر صلي الله عليه وسلم به ایشان گفت: هرچه می‌خواهی از من بخواه؛ می‌گوید: من گفتم: خواسته من همراهی شما در بهشت است.
حضرت پیامبر صلي الله عليه وسلم فرمودند: بغیر از این خواسته دیگری؟
گفتم: خواسته من فقط همان است.
حضرت فرمودند: پس مرا با بجاآوردن سجده زیاد یاری کن .
پس معلوم می‌شود که سجده زیاد باعث همراهی پیامبران خداوند در مراتب عالیه‌شان است.
و نیز فرموده، حضرت پیامبر صلي الله عليه وسلم که به غلامش ثوبان فرمودند: بسیار سجده‌کردن را بر خود لازم بدان، برای آن که خداوند با هر سجده یک درجه مقامت را بالا می‌برد و یک خطا و لغزش را از بین می‌برد این فضیلت را ثابت می‌کند.
و از حضرت عباده بن صامت رض روایت شده که از حضرت پیامبر صلي الله عليه وسلم شنیدم که می‌فرمود: هرکسی برای خداوند یک سجده کند، خداوند در عوض او یک نیکی می‌دهد و یک گناه او را معاف می‌کند و بر مقامش در بهشت یک درجه می‌افزاید پس شما بسیار سجده کنید .

د: نماز تهجد
نماز تهجد روش و عمل صالحان و رستگاران است.
و از حضرت بلال و ابو امامه رض روایت است که حضرت پیامبر ص فرمودند: نماز تهجد را بر خود لازم بگیرید چون روش صالحان پیش از شما، وسیله تقرب به خداوند، باز دارنده از گناه، نابودکننده خطاها و برطرف کننده ناراحتی‌ها و بیماری‌هاست .
و این بخشش از سخنان حضرت پیامبر صلي الله عليه وسلم که فرمودند: تکفیر للسیئات، خود گواه است که نماز تهجد از عوامل نابودکننده گناهان است.
هـ: نماز توبه
حضرت علی رض می‌گوید: من از حضرت ابوبکر صدیق رض شنیدم که می‌گفت: من از حضرت رسول کریم صلي الله عليه وسلم شنیدم که می‌فرمودند: کسی که مرتکب گناه شد پس از آن خوب طهارت کند و دو رکعت نماز بخواند و از خداوند طلب آمرزش کند، بخشیده می‌شود .
و آنگاه حضرت پیامبر صلي الله عليه وسلم این آیة مبارکه وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُواْ اللّهَ [آل عمران: 135] را تلاوت کردند.
«
و آنان چون مرتکب کاری زشت شوند یا بر خود ستم کنند خداوند را یاد کنند».
در حدیث مذکور جمله «إلا غفر له» گواه است که نماز توبه از اسباب نابودی گناهان است.
و: نماز در بیت المقدس
حضرت عبدالله بن عمرو بن عاص رض می‌گوید: من از حضرت پیامبر صلي الله عليه وسلم شنیدم که فرمودند: حضرت سلیمان بن داود از خداوند خواست که او را قضاوت‌کردن مطابق با حکم خویش عنایت کند؛ به او عطا شد و از خداوند حکومتی خواست که برای دیگران بعد از او نباشد به ایشان داده شد، و آنگاه که از ساختن مسجد اقصی فارغ شد از خداوند خواست که هرکس فقط جهت نمازخواندن آنجا می‌آید او را از گناهان پاک سازد و او را همچون نوزادی که تازه به دنیا آمده، بگرداند.
و در روایتی از مسند احمد آمده است که حضرت پیامبر صلي الله عليه وسلم فرمودند: ما امیدواریم که خداوند این خواسته ایشان را نیز برآورده کرده باشد .
ز: فضیلت درود و سلام بر پیامبر صلي الله عليه وسلم
خداوند متعال ما را به این امر دستور داده است و حضرت پیامبر صلي الله عليه وسلم نیز در احادیث تشویق نموده‌اند.
پس این عمل صلوات و سلام فرستادن نشانه ایمان داری و پیروی‌کردن است.
حضرت انس رض روایت کرده است که رسول اکرم صلي الله عليه وسلم فرمودند: آن که بر من یک بار درود بخواند خداوند بر او ده بار درود (رحمت) می‌فرستد و ده گناه از او بخشوده، و در بهشت ده درجه بر مقامش افزوده می‌شود .
برگرفته از كتاب: با گناهان چگونه مبارزه كنيم
تاليف: حامد بن محمد المصلح

0 نظرات:

ارسال یک نظر

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید:

Newer Posts Older Posts