۱۳۹۱/۴/۳۱

فضیلت رمضان

فضیلت ماه روزه و فضیلت اعمال خیر در آن ماه

1:-از ابو هریره روایت است که چون ماه رمضان فرا رسید. پیامبر (ص)فرمودند :"-( قد جا کم شهر مبارک افترض علیکم صیامه . تفتح فیه ابواب الجنه و تغلق فیه الجحیم و تغل فیه الشیاطین فیه لیله خیر من الف شهر. من حرم خیرها فقد حرم )":- همانا ماهی مبارک برایتان فرا رسید . که روزه آن بر شما فرض گردیده است . در های بهشت در آن ماه گشوده می گردد (ماه خیر و نیکی و احسان است ) ودر های دوزخ در آن ماه بسته می شود و شیاطین در آن ماه به زنجیر کشیده می شوند (چون مردم به کارهای نیک می پردازند و از بدگوئی و مردم آزاری می پرهیزند.کاری که موجب دوزخ باشد در بین مومنان صورت نمی گیرد و زمینه ای برای کار شیاطین فراهم نیست. در آن ماه شبی وجود دارد که عبادت در آن شب بهتر است از عبادت در یکهزار ماه . بغیر از آن شب . براستی کسی که از خیر و برکت عبادت . در آن شب محروم گردد . ائ براستی محروم است )". بروایت احمد و نسائی و بیهقی .
2:- از عرفجه نقل است که گفت: من پیش عتبه بن فرقد بودم که در باره رمضان سخن می گفت. در آنوقت یکی از یاران محمد {ص} برما وارد شد و عتبه چون او را دید هیبت او را فرا گرفت و سکوت اختیار کرد . آن مرد نیز از رمضان سخن گفت و گفت: از پیامبر {ص} شنیدم که در ماه رمضان می گفت :{ تغلق ابواب النار و تفتح ابواب الجنه و تصفد فیه الشیاطین :قال : و ینادی فیه ملک : یا باغی الخیر ابشر و یا باغی الشر اقصر حتی ینقضی رمضان }". در ماه رمضان در های دوزخ بسته می شود و در های بهشت گشوده می گردد شیاطین به زنجیر کشیده می شوند و تا پایان ماه رمضان فرشته ای فریاد می کند: ای طالبان خیر و نیکی بر شما مژده باد و ای طالبان شر و بدی بس کنید تا این ماه رمضان پایان می یابد )". بروایت احمد و یسائی. سند این حدیث "جید" است .
3:- از ابو هریره روایت است که پیامبر (ص)گفت : الصلوات الخمس و الجمعه الی الجمعه و رمضان الی رمضان . مکفرات لما بینهن اذا اجتنبت الکبائر )". نماز های پنجگانه فرض و نماز هفتگی جمعه و روزه سالیانه ماه رمضان همگی کفاره گناهان صغیره هستند مشروط بر آنکه از گناهان کبیره اجتناب گردد )". بروایت مسلم .
4:- از ابو سعد خدری روایت است که پیامبر (ص) گفت: من صام رمضان و عرف حدوده و تحفظ مما کان ینبغی ان یتحفظ منه کفر ما
قبله ):". { هر کس ماه رمضان را روزه بگیرد و حدود و مقررات و فرایض آن را باند و خویشتن را در چیزهایی که پرهیز از آن ها لازم است مصون دارد او کفاره گناهان(صغیره) پیش از رمضان را داده است}". بروایت احمد و بیهقی با سندی نیکو.
5:- از ابو هریره روایت است که پیامبر(ص)گفت:"من صام رمضان ایماناٌ و احتساباٌ غفر له ما تقدم من ذنبه{ هر کس برای رضای خدا و با امید پاداش او ماه رمضان را روزه بگیرد گناهان(صغیره) گذشته او آمرزیده می شود)". بروایت احمد و صاحبان سنن.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید:

Newer Posts Older Posts